- Door de nasleep van de coronapandemie en door de oorlog in Oekraïne staan de wereldwijde toeleveringsketens zwaar onder druk.
- Supermarktconcern Lidl heeft een ongebruikelijke oplossing voor dat probleem en gaat eigen containerschepen kopen.
- Zo wil de budgetsupermarkt zorgen dat er in alle filialen altijd zoveel mogelijk producten beschikbaar zijn en blijven.
- Lees ook: De prijs voor scheepstransport is in een jaar tijd met 500% gestegen – een container China-Europa kostte afgelopen september 12.000 euro
De coronapandemie, de oorlog in Oekraïne en nu ook nog de lockdown in Shanghai: nog nooit eerder stonden wereldwijde leveringsketens zo onder druk. Die situatie op de oceanen wordt nog altijd gekenmerkt door vertragingen, schaarse capaciteit en sterk gestegen prijzen voor scheepstransport.
Dat leidt wereldwijd tot grote leveringsproblemen. Veel goederen kunnen niet of alleen met flinke vertraging geleverd worden. Als gevolg van alle knelpunten en de oorlog in Oekraïne rijst de inflatie overal de pan uit.
Supermarktketen Lidl wil voorkomen dat klanten daar al te zeer door getroffen worden en heeft een ongewone oplossing: de discounter gaat volgens vakblad Lebensmittelzeitung zijn eigen containerschepen kopen. Zo denkt Lidl zijn leveringsketen veilig te kunnen stellen en ervoor te zorgen dat in alle filialen altijd zoveel mogelijk goederen beschikbaar zijn.
Lidl heeft daarvoor de naam Tailwind Shipping Lines aangemeld bij het Europees Merkenregister. Uit de registratie blijkt dat Lidl die merknaam wil gebruiken voor het vervoer van goederen per schip en vrachtvliegtuig.
Het is de bedoeling dat de budgetsupermarkt daardoor flexibeler kan werken. "Het doel is om het toegenomen productievolume flexibeler te kunnen managen", zegt logistiek directeur Wolf Tiedemann tegen Lebensmittelzeitung. Wel benadrukt Lidl ook volop samen te blijven werken met de huidige logistieke partners.
Dit artikel verscheen oorspronkelijk op Business Insider Deutschland.