- De Nederlandse aanbieder van online en offline trainingen Lepaya heeft in een financieringsronde 35 miljoen euro opgehaald.
- Dat is naar eigen zeggen de grootste financieringsronde ooit in de zogeheten edtech-markt, de markt voor innovatie op het gebied van opleidingen.
- Business Insider Nederland sprak met de oprichter René Janssen over de edtech-markt en de groeiplannen van Lepaya.
- Lees ook: Dit zijn de 10 belangrijkste eigenschappen van de ideale baas
De Amsterdamse aanbieder van online en offline trainingen Lepaya groeit hard. Donderdag maakte Lepaya bekend 35 miljoen euro te hebben opgehaald bij investeringsmaatschappij Target Global, bestaande aandeelhouders Mediahuis Ventures, Tablomonto en toonaangevende ondernemers en HR-leiders, onder wie Noor van Boven (N26), Anna Brandt (Mollie), Chris Zadeh (Ohpen) en Jordy Kool (Urban Gym).
De kapitaalinjectie bedraagt volgens Lepaya ruim een derde van het totaal opgehaalde durfkapitaal in de Nederlandse edtech-sector sinds 2016 (110 miljoen euro). Het gaat om de grootste investeringsronde ooit voor een bedrijf in de markt voor zakelijke opleidings- en trainingstechnologie in Nederland.
Maar wat is Lepaya precies? Waar je vroeger als professional bij een bedrijf een week lang naar hotel ging om daar samen met een groepje collega’s bijvoorbeeld beter te leren communiceren of samenwerken, worden trainingen door bedrijven als Lepaya vervangen door een individueel leerprogramma, dat uit een mix van online learning en bijvoorbeeld gesprekken met een coach bestaat.
Verder onderscheidt Lepaya zich door bedrijven een vaardigheidsscan aan te bieden, waaruit duidelijk wordt welke vaardigheden onvoldoende zijn ontwikkeld bij werknemers en wat nodig is om concurrerend te blijven.
Na deze scan worden specifieke leerpaden aangeboden die alleen voor het desbetreffende bedrijf relevant zijn. En dit alles wordt op grote schaal gedaan, voor klanten zoals KPMG, Takeaway, Mollie, HelloFresh, Flink en Picnic, waar duizenden werknemers de trainingen krijgen.
Lepaya kent tot nu toe weinig concurrenten, vertelt oprichter René Janssen tegen Business Insider Nederland. "Ik ken geen enkele partij die hetzelfde doet. Dat is ook waarom wij de grootste ronde financiering ooit hebben opgehaald. Er is echt behoefte aan onze oplossing, omdat bestaande spelers niet leveren wat de vraag op dit moment is. We zijn uniek in wat we doen."
Business Insider Nederland sprak met Janssen over de edtech-markt en de groeiplannen van Lepaya.
Lepaya doet aan upskilling, wat is dat precies?
"Upskilling betekent mensen de vaardigheden aanleren die het verschil gaan uitmaken. Ik geef een voorbeeld. Een kwart eeuw geleden geleden had elke professional 150 zakelijke contacten, vandaag is dat ongeveer 450 zakelijke contacten. Mensen moeten dit onderhouden, dat houdt in sociale vaardigheden ontwikkelen, zoals hoe je doelen samenstelt, hoe je samenwerkt. Deze vaardigheden zijn nu belangrijk en worden niet door robots overgenomen. Dat is upskilling."
Hoe staat de edtech-markt voor?
"De zakelijke edtech-markt, waar trainingen worden aangeboden aan professionals, bedraagt wereldwijd zo'n 370 miljard dollar en groeit hard."
"Binnen de markt zie je een aantal trends. Ten eerste zijn bedrijven op zoek naar concrete vaardigheden voor hun werknemers, die ze praktisch kunnen toepassen om in de toekomst een verschil te kunnen maken. Verder wordt er gezocht naar de juiste vorm.
"De keuze is daarbij tussen platformen zoals Coursera, waar leermateriaal online beschikbaar komt, en de traditionele leermethode, fysiek in een zaal met een docent of online met een coach. Vooral de mix van deze twee benaderingen neemt nu een hoge vlucht, en groeit misschien wel drie keer zo snel als de rest van de markt. Zo'n blended aanpak is ook wat wij bieden."
Hoe gaan jullie de opgehaalde financiering gebruiken?
"We gaan het geld gebruiken om de marktleider in Europa te worden, mede via overnames. Zo willen we versneld groeien. We kijken dan vooral naar kleinere spelers in het traditionele segment, met een aanbod van trainingen door mensen en goede klantrelaties, maar zonder digitale oplossing."
"We gaan ook investeren in onze dienstverlening om het leerplatform verder te personaliseren zodat verschillende werknemers een zo individueel mogelijk leertraject aangeboden krijgen. Daarnaast gaan we ons aanbod integreren in bestaande communicatieprogramma's zoals Slack en Microsoft Teams."
Waarom willen jullie groeien via overnames?
"We hebben te maken met een behoorlijk gefragmenteerde markt. Het is interessant om meer kleinere spelers aan je te binden, dan kun je sneller groeien dan als je het allemaal zelf gaat doen."
"Daarnaast merken we dat klanten graag met partijen blijven werken die ze al goed kennen. Wij denken dat we voor deze klanten dankzij ons digitale platform meerwaarde kunnen bieden."
Wat is jullie omzet en winst?
"Wij willen geen exacte getallen delen. Maar deze financieringsronde is echt gekomen op basis van de snelle groei die wij hebben doorgemaakt. Lepaya is momenteel drie keer zo groot als vorig jaar."
"Over winstgevendheid gesproken, we halen de financiering op om te kunnen investeren en zijn nog niet zo bezig met winst."
In hoeverre zijn jullie tools onderscheidend van wat je gratis aan e-learning tools kan krijgen?
"Het feit alleen al dat we met zoveel grote klanten werken, bewijst dat we echt onderscheidend zijn."
"Om te beginnen bestaat onze aanpak uit zowel tools als de menselijke component van leren en dat maakt ons uniek. Ten tweede helpen we te bepalen welke vaardigheden je nu nodig hebt. We helpen bedrijven dus ook om focus aan te brengen bij de vaardigheden die hun medewerkers missen."
"Het derde verschil is dat we digitaal veel verder ontwikkeld zijn, naast filmpjes en animaties bieden wij ook leren via virtual reality (VR) aan, waar je met een robot gesprekken kunt oefenen. Daarnaast gaan we ons platform integreren in Slack of Microsoft Teams."
In hoeverre heeft corona de adoptie van jullie pakketten versneld?
"Met name in traditionele marktsegmenten heeft corona online leren versneld. In een hotel in een zaaltje zitten kon niet meer, dus zijn mensen op zoek gegaan naar andere oplossingen. Nu accepteren veel meer klanten dat online leren een belangrijk onderdeel is. Maar dat gezegd hebbende, zouden we ook zonder corona groeien."