Gaat het uitgebreide Lelystad Airport open op 1 april 2019 zoals gepland?

De oppositie wil uitstel, en ook coalitiepartijen VVD, D66 en ChristenUnie willen niet per se aan die datum vasthouden. Maar minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) houdt voorlopig voet bij stuk.

Ze liet dinsdag aan de Tweede Kamer weten dat deze openingsdatum vooralsnog haar streven blijft en dat zij zich hier “100 procent” voor zal inzetten.

Het kabinet besloot in 2015 dat Lelystad Airport vakantievluchten moet gaan opvangen waar op Schiphol geen plaats meer voor is. De Amsterdamse luchthaven zit dicht tegen de capaciteitsgrenzen aan die in 2008 met omwonenden zijn afgesproken om in de periode tot en met 2020 de geluidshinder binnen de perken te houden.

Geluidsoverlast door voorgestelde vliegroutes

Vanaf 2019 moet Lelystad daarom het vakantievliegverkeer van Schiphol overnemen. Deze zomer bleek echter dat daarvoor tientallen vluchten per dag laag over het oosten van het land zullen vliegen, omdat er hoger in het luchtruim geen ruimte meer is.

In de omliggende provincies is veel weerstand tegen de voorgestelde vliegroutes voor het vliegveld. Veel mensen zijn bang voor geluidsoverlast.

Een herindeling van het luchtruim is mogelijk, maar dat zal waarschijnlijk niet eerder dan 2023 klaar zijn.

Een aantal oppositiepartijen wil uitstel van de opening en vraagt om zorgvuldigheid boven snelheid. Eerst moet herindeling van het luchtruim plaatsvinden en een zorgvuldig inspraakproces, zegt bijvoorbeeld Suzanne Kröger van GroenLinks.

Minister Nieuwenhuizen ziet hier niets in, maar houdt nog wel een slag om de arm. Het moet namelijk wel eerst blijken of alles op tijd lukt.

Fouten in milieueffectrapport

Het debat ging dinsdag ook over het zogeheten milieueffectrapport (MER). Die moet worden aangepast omdat is gebleken dat er in de MER van 2014 fouten zaten. Actiegroepen pleitten eerder in de Tweede Kamer voor een volledig nieuw milieueffectrapport. Maar Nieuwenhuizen wil liever niet "terug naar de tekentafel", zei ze dinsdag.

Maandag werd bekend dat de minister waarschijnlijk pas in maart een definitief besluit over de aanvliegroutes naar Lelystad Airport, dat dus op 1 april 2019 moet opengaan.

Oorspronkelijk moest de knoop hierover al in november worden doorgehakt, maar onder meer omdat het milieueffectenrapport (MER) moet worden geactualiseerd duurt het allemaal langer.