Nieuwe technologische ontwikkelingen, AI, veranderende regelgeving; de markt waarin je werkt verandert momenteel in een hoog tempo. Dat vraagt om een andere manier van leiderschap. We spreken erover met Kitty Koelemeijer van Nyenrode Business Universiteit. “Je moet open-minded zijn en dat vergt moed.”
Als docent van de module Disruptie, Innovatie en Governance ziet Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing aan Nyenrode Business Universiteit, dagelijks hoe bedrijven worstelen met deze razendsnelle veranderingen, die zorgen voor disruptie van de markt. “Daarmee bedoelen we dat onder invloed van ontwikkelingen – bijvoorbeeld technologische ontwikkelingen of nieuwe regelgeving – er verstoringen zijn. En die disruptie zorgt voor schoksgewijze veranderingen.” Ze geeft een paar voorbeelden. “Denk aan hoe bedrijven als Netflix en Spotify de markt hebben opgeschud. Daarmee werden verdienmodellen van andere bedrijven ondermijnd.”
Nieuwe skills
Wat kun je als leider doen om je bedrijf door disruptieve tijden te loodsen? Ten eerste onder ogen zien dat de oude manier van werken niet meer gaat en dat de markt verandert. Dat technologische ontwikkelingen of regelgeving invloed hebben op hoe het bedrijf werkt en ook op hoe klanten zich gedragen, meent Koelemeijer.

Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing aan Nyenrode Business Universiteit
Vervolgens moeten leiders nadenken over welke veranderingen ze moeten doorvoeren. Koelemeijer: “En daarbij moeten ze af van dat stereotype strategisch denken, met een stip op de horizon waar je naartoe gaat en waar niemand je vanaf houdt. Dat werkt niet meer. Je moet continu bijsturen. Dat is best moeilijk als je eenmaal een route hebt gekozen met bijbehorende investeringen. Als manager moet je dus open-minded zijn. Veel managers zullen zeggen dat ze dat zijn en daar ook hun best voor doen, maar het vergt moed om het écht te zijn.”
Nieuwe theorieën toepassen
In de module Disruptie, Innovatie en Governance leer je als leider hoe je je kunnen voorbereiden op grote veranderingen in hun bedrijf. Je leert over scenarioplanning, businessmodellen, competenties en systemen, en hoe je kunt anticiperen op toekomstige disrupties.
Koelemeijer legt uit: “Je krijgt niet alleen inzicht in nieuwe technologieën, zoals AI, maar ook in hoe deze technologieën de markt veranderen en bedrijven beïnvloeden. Het is essentieel om te begrijpen welke ontwikkelingen echt de moeite waard zijn en wat ze betekenen voor jouw bedrijf en klanten. Daarbij is het belangrijk de hype van de trend te scheiden.”
De module Disruptie, Innovatie & Governance maakt deel uit van het Modulair Executive MBA-programma. Bij dit programma kun je kiezen om één of meerdere modules te volgen, of zelfs het volledige MBA-programma. Voor meer informatie over de module Disruptie, Innovatie & Governance en het modulaire MBA-programma, ga naar de website.