De opmars van Lego in speelgoedland is niet te stuiten. Dinsdag kwam de Deense blokjesmaker met recordcijfers over 2015: de winst nam toe met 31 procent.
Het is moeilijk voor te stellen, maar tien jaar geleden zat Lego in de een diepe crisis. Het Deense familiebedrijf boekt in 2015 echter een winst van 9,2 miljard Deense kronen (1,2 miljard euro), blijkt uit het jaarverslag.
De winst van Lego is nu groter dan die van Mattel en Hasbro – de nummers twee en drie – samen. De Amerikaanse concurrenten, makers van respectievelijk Barbie en Transformers, hebben de laatste jaren nauwelijks groei gekend. Mattel krimpt zelfs, omdat het moeite heeft Barbie te gelde te maken en Hasbro groeit maar mondjesmaat.
Mattel blijft ondanks de grote sprong voor Lego nog wel de grootste speelgoedmaker, gemeten naar omzet (5,7 miljard dollar versus omgerekend 5,2 miljard). Lego is van de grotere spelers de enige die harder groeit dan de markt voor speelgoed als geheel, schrijft The Wall Street Journal.
Lego-topman Jørgen Vig Knudstorp zegt overigens tegen Bloomberg dat Mattel inhalen geen prioriteit heeft. “Hen voorbijstreven in grootte bezorgt ons geen bijzondere vreugde omdat we het beste willen zijn in wat we doen. Het is niet cruciaal voor ons om de grootste te zijn. Wij richten ons meer op de bouwsteen zelf.”
Dimensions schot in de roos
Een deel van het succes is te verklaren door de langdurige partnerships die Lego heeft gesloten met onder meer Lucasfilm en Disney. De Star Wars-collecties van Lego doet het erg goed. Zeker na de release van de jongste Star Wars-film The Force Awakens in december.
Ook de nieuwe game Dimensions is een succesvolle zet voor Lego. In het spel combineer je de plastic figuurtjes met een virtuele omgeving.
2016 zal waarschijnlijk weer een recordbrekend jaar worden voor het in Billund gevestigde bedrijf. In mei lanceert de blokjesmaker een nieuwe lijn Angry Birds-bouwsets, die tegelijk met Angry Birds The Movie moet leiden tot meer sales voor zowel Lego als gamemaker Rovio.
Volgens financieel topman John Goodwin kan de groei in Brazilië alleen maar omhoog en in China 'schaaft Lego slechts over het oppervlak', ondanks een omzetgroei van 35 procent.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl