- Het Verenigd Koninkrijk zet de komende dagen Britse soldaten in om te helpen bij de brandstoftekorten bij pompstations.
- Volgens de Britse minister van Economische Zaken Kwasi Kwarteng zullen 150 Britse soldaten met tankers naar de benzinestations gaan om de pompen bij te vullen
- Chauffeurs op het Europese vasteland staan niet te popelen om naar het Verenigd Koninkrijk te komen
Het Verenigd Koninkrijk zet de komende dagen Britse soldaten in om te helpen bij de brandstoftekorten bij pompstations. Nog steeds staan automobilisten in de rij voor brandstof. Door een tekort aan tankwagenchauffeurs hebben tankstations problemen met de leveringen. Vervolgens zijn automobilisten de afgelopen week massaal benzine gaan hamsteren, wat zorgt voor een chaotische situatie.
Volgens de Britse minister van Economische Zaken Kwasi Kwarteng zullen 150 Britse soldaten met tankers naar de benzinestations gaan om de pompen bij te vullen. Kwarteng noemt de situatie van de afgelopen dagen “moeilijk”, maar verwacht dat die stabiliseert.
Ook premier Boris Johnson wilde de paniek bij de Britten verminderen. Hij zei dinsdag dat de brandstofvoorraden weer normaal zouden worden. Hij vroeg de Britten ook om niet benzine te gaan hamsteren.
Kwarteng maakte verder bekend dat later op de dag ook de ‘reservevloot’ van tankwagens van de overheid ingezet gaat worden om te helpen bij de tekorten. Die vrachtwagens worden dan bestuurd door burgers.
De grootste tekorten aan benzine en diesel zijn in Londen, het zuidoosten van het land en enkele andere Engelse steden. Volgens de Petrol Retailers Association (PRA), die ongeveer 5500 tankstations vertegenwoordigt, zat ruim een derde van haar leden zonder brandstof. Er zijn al opstootjes ontstaan tussen automobilisten die in de rij stonden bij stations. Sommige mensen gebruiken zelfs waterflessen om benzine in te doen.
Nijpend tekort aan chauffeurs voor bevoorrading pompstations in VK
De transporteurs, benzinestations en detailhandelaren zeggen dat er geen snelle oplossingen zijn omdat het tekort aan chauffeurs zo nijpend is.
Bovendien is voor het transport van brandstof training nodig en zijn er vergunningen vereist. Chauffeurs op het Europese vasteland staan ook niet te popelen om naar het Verenigd Koninkrijk te komen omdat de 5000 tijdelijke visa die worden uitgegeven slechts geldig zijn tot 24 december.
In het VK sluimert intussen een discussie in hoeverre de chauffeurstekorten te wijten zijn aan de Brexit, waarbij de regering van Boris Johnson heeft gekozen voor relatief stringente migratierichtlijnen die het voor chauffeurs die uit Europese Unie komen een stuk minder aantrekkelijk maken om in het VK te gaan werken.