- De leegstand in Nederlandse winkelgebieden vertoont sinds begin dit jaar een dalende lijn.
- Winkelcentra met veel winkels voor dagelijkse boodschappen (supermarkten, slagers, kaaswinkels, et cetera) doen het goed.
- De grote problemen zitten vooral in de binnensteden: daar stijgt de leegstand, met name in grote steden.
De leegstand in winkelgebieden vertoont sinds begin dit jaar een dalende lijn, ondanks de zware effecten van de coronacrisis. Onderliggend zijn er echter grote verschillen per soort locatie.
Dat blijkt uit een donderdag gepubliceerde analyse van Locatus, een onderzoeksbureau voor de detailhandelssector.
De gemiddelde leegstand voor de Nederlandse detailhandel is sinds december 2020 gedaald van 7,5 procent naar 7,2 procent in augustus dit jaar.
Directeur Onderzoek Gertjan Slob van Locatus wijst erop dat achter de daling van de gemiddelde leegstand grote verschillen schuilgaan. Aan de ene kan doen winkelcentra met veel winkels voor dagelijks boodschappen (supermarkten, slagers, kaaswinkels, et cetera) het goed, omdat deze winkels tijdens de coronacrisis gewoon open konden blijven.
Ook doe-het-zelf-zaken en de meubelbranche staan er niet slecht voor. Dit heeft te maken met de huizenmarkt in Nederland die op volle toeren draait. Door het vele thuiswerken wordt er ook meer geklust en verbouwd.
De grote problemen zitten vooral in de binnensteden: daar stijgt de leegstand met name in grote steden. In de 17 grootste centra van Nederland ziet Locatus een leegstand die is opgelopen van 7,9 procent begin dit jaar naar 8,3 procent in augustus. Hier geldt vooral dat het wegblijven van toeristen en de groei van online shoppen zich doet gelden.
"De grote stadscentra van Nederland gaan dan ook de komende periode een grote uitdaging tegemoet", concludeert Slob van Locatus.
Een andere significante ontwikkeling is de transformatie van leegstaande winkels naar woningen of kantoren. Volgens Locatus heeft 5 procent van de leegstaande winkels in de eerste maanden van dit jaar een andere functie gekregen, en dat is relatief gezien een zeer hoog percentage.