De Nederlandse economie krabbelt voorzichtig op, maar dat betekent niet dat de enorme leegstand van winkels en kantoren zomaar kan worden weggewerkt.
De leegstand van winkels en kantoren is vorig jaar opnieuw toegenomen, in beide gevallen met 1 procentpunt. Dat blijkt uit een dinsdag verschenen rapport van Planbureau voor de Leefomgeving (PBL).
Van het vloeroppervlak kantoren stond begin dit jaar 17 procent leeg, tegen 16 procent een jaar eerder. Bij de detailhandel is inmiddels 9 procent van de vierkante meters niet in gebruik. Begin 2013 was dat 8 procent.
(klik op grafiek voor uitvergroting)
Na de crisis: ICT en webwinkels drukken vraag
Volgens PBL zijn er meer oorzaken voor de toename van de leegstand dan alleen de economische crisis.
"Een belangrijke structurele oorzaak voor de afnemende vraag naar kantoorruimte en fysieke winkels is het toenemend gebruik van ICT. Daardoor zijn nieuwe vormen van winkelen en werken ontstaan zoals webwinkels en telewerken'', zeggen de onderzoekers.
Andere oorzaken die voor krimp zorgen, zijn de afvlakkende bevolkingsgroei en de dalende beroepsbevolking. Volgens het Planbureau is er bij veel kantoren en winkelgebieden dan ook sprake van structurele leegstand. Begin 2014 was dit bij de helft van de leegstaande kantoren het geval en bij ruim een derde van de winkels.
Tekenend is ook dat de zogenoemde aanvangsleegstand toeneemt. Zo is er momenteel bij ongeveer 20 procent van de nieuw opgeleverde winkels nog geen huurder bij aanvang.
(klik op grafiek voor uitvergroting)
Regionale verschillen leegstand
Ruimtelijk zin er ook grote verschillen, waarbij kantoorleegstand meer een probleem is in de Randstad en winkelleegstand in omringende regio's.
(klik op grafiek voor uitvergroting)
Bron: ANP/Z24
Lees ook
5 manieren waarop verhuurders gebouwen groter maken dan ze zijn
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl