- Learned.io is een platform waarmee werknemers doorlopend inzicht krijgen in hoe ze zich kunnen ontwikkelen binnen een bedrijf. Dat moet het verloop terugdringen.
- De startup is in 2018 opgericht door de broers Rick (29), Paul (26) en Joost (23) Kuijf.
- Begin januari stonden ze op techbeurs CES in Las Vegas. Dat leverde zo’n zeventig nieuwe contacten op.
- Eind dit jaar verwacht Learned.io break-even te draaien. Dan willen de broers ook kijken naar durfkapitaal om door te groeien.
Rick, Paul en Joost Kuijf vonden na hun marketingstudies een baan in het bedrijfsleven. En alle drie liepen ze al snel tegen hetzelfde probleem aan.
“We misten een carrièrepad binnen het bedrijf”, zegt Paul Kuijf. “Wat zijn de mogelijkheden om door te groeien? En nog belangrijker: hoe kom ik daar?”
Tijdens het jaarlijkse beoordelingsgesprek kwam een persoonlijk ontwikkelplan nauwelijks aan bod. Daar werd verteld wat ze goed en fout deden en of ze recht hadden op een bonus. Aan leerdoelen werd geen opvolging gegeven.
“Tegelijkertijd werden we op weekbasis benaderd door recruiters om ergens anders te werken”, zegt Kuijf. “Carrièrekansen waren er dus wel degelijk, maar niet bij onze werkgevers. Zonde, want we hadden het er best naar onze zin.”
Learned.io geeft werknemers inzicht in hun carrièrepad
Met Learned.io willen de drie broers het traditionele functionerings- of beoordelingsgesprek op de schop nemen. De startup levert een talentmanagementplatform om de doorstroom binnen bedrijven te verbeteren.
Eerst worden alle functies bij een onderneming in kaart gebracht, van stagiair tot directeur, en gekeken welke vaardigheden daarbij komen kijken. Denk aan meetbare kennis als het kennen van programmeertalen, software of managementmethodieken. Maar ook sociale vaardigheden zoals onderhandelen, samenwerken en presenteren.
Vervolgens krijgen alle werknemers een persoonlijk profiel waarin hun vaardigheden zijn beoordeeld. Zo krijgen ze inzicht in wat er in hun huidige rol van ze wordt verwacht en wat ze moeten leren om door te groeien in de functie.
Een medewerker kan op elk moment om feedback vragen van een leidinggevende, collega’s en zelfs mensen van buiten het bedrijf. Met die informatie wordt het skill-paspoort bijgewerkt.
“Wij geven inzicht in welke rollen er zijn binnen een bedrijf, zodat werknemers een doel kunnen stellen en zich in die richting kunnen ontwikkelen”, aldus Kuijf. “Zo proberen we te voorkomen dat die medewerker vertrekt naar een ander bedrijf om daar een andere functie aan te nemen. We tackelen het probleem van een hoog verloop.”
Het idee ontstond in een hete bierkelder
Het idee voor Learned.io ontstond in de zomer van 2017 tijdens een weekendje weg naar Brugge. In een hete bierkelder – “het zweet stond op ons voorhoofd” – gaf oudste broer Rick de eerste aanzet.
“Hij pitchte wel vaker ideeën aan ons om een eigen bedrijf te starten. Hij is de meest ondernemende van ons drie”, zegt Paul Kuijf. “Dit was voor het eerst dat we alle drie zoiets hadden van: hier zit wel wat in.”
Begin 2018 leggen Rick en Joost de basis voor Learned.io, een jaar later sluit Paul ook aan. De Utrechtse startup heeft nu negen werknemers, waaronder drie programmeurs in Oekraïne. Die hebben de broers gevonden via it-dienstverlener Moqod uit Bussum.
Paul had in het begin zijn twijfels: “Ze zitten in een andere tijdzone, hebben een andere cultuur en spreken een andere taal.” In de praktijk blijkt communiceren geen enkel probleem. “Ik spreek ze wekelijks via videocalls of Slack. Dat werkt subliem. Ik heb ze alleen nog nooit ontmoet.”
Learned.io richt zich op het mkb
Ruim veertig klanten maken inmiddels gebruik van het Learned-platform. In het laatste kwartaal van 2019 groeide dat aantal met 20 procent per maand.
Bedrijven betalen voor toegang tot de online omgeving. Het goedkoopste pakket kost 200 euro per maand voor 25 gebruikers. Dat loopt op tot 1.250 euro per maand voor bedrijven tot 250 werknemers. Verder is er een eenmalige implementatie-fee van 999 euro.
Learned.io mikt voorlopig op het midden- en kleinbedrijf. “Grote corporates stellen vaak complexe technische eisen. Je moet kunnen koppelen met de systemen die zij al gebruiken”, legt Paul uit. “Anderzijds is de competitie in het grotere segment erg sterk. Wij kunnen als startup makkelijker binnenkomen bij de wat kleinere bedrijven.”
Winstgevend is Learned.io nog niet. Eind dit jaar verwacht de startup break-even te draaien. “Elke cent die we verdienen gaat meteen weer het bedrijf in, om het product verder te ontwikkelen.”
Van een Brugse bierkelder naar Las Vegas
Begin januari stonden Rick, Paul en Joost in Las Vegas op CES, de grootste technologiebeurs ter wereld. Learned.io was een van de vijftig Nederlandse startups op het landenpaviljoen dat door prins Constantijn werd geopend. Vier dagen lang kwamen mogelijke klanten, partners en investeerders langs bij de Hollandse stands.
Lees meer: Nederland staat met 50 startups op CES 2020: dat heeft een groot nadeel
“Heel gaaf om een keer mee te maken, zeker omdat het met je broers is”, zegt Paul Kuijf. “We hebben in Nederland ook weleens op beurzen gestaan, maar dat mag niet in de schaduw staan van CES. Zo ontzettend groot en druk.”
De broers hebben zo’n zeventig concrete contacten overgehouden aan de techbeurs. Bedrijven uit Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en Roemenië toonden interesse in het platform, dat ook in het Engels beschikbaar en volgens Kuijf makkelijk te vertalen is.
Een Kroatische onderneming met 500 medewerkers heeft zelfs al een demo gehad. “Dat zou hartstikke mooi zijn voor ons. Onze eerste klant buiten Nederland.”
Interesse van Amerikaanse partijen
Ook Amerikaanse partijen reageerden enthousiast op CES. “Ze zeiden: Je zit op een goudmijn. Het is niet de vraag of we daarheen moeten, het is de vraag wanneer en hoe.”
Zover zijn de broers nog niet. Met zeven ton financiering op zak willen ze eerst het product verbeteren en gas geven in Nederland en Europa. Eind dit jaar komt een grote investeringsronde, de zogenoemde ‘Series A’, in beeld.
“Over wat voor bedragen we het dan hebben, hangt af van de keuzes die we dit jaar maken”, zegt Paul Kuijf. “Ik denk dat we mooie stappen kunnen zetten.”
Lees meer:
- Zo wil prins Constantijn zorgen dat Nederland meer Picnics, Adyens en Takeaways krijgt
- Dit zijn de 10 populairste Nederlandse startups om voor te werken, volgens LinkedIn
- Hoe Sytse Sijbrandij van GitLab een miljardenbedrijf maakte
- Als je rijk wilt worden met je eigen bedrijf, hou je dan aan deze 12 criteria