Met inmiddels meer dan 90 miljoen gebruikers kan je Musical.ly wel een hit noemen. Vooral tieners zijn wild van de playback-app, waarmee je je eigen muziekvideo kan opnemen en delen.
Musical.ly wordt nu al vergeleken met het onder tieners zo populaire Snapchat. Want ook daar zie je video’s die niet langer dan 15 seconden duren. En net als Snapchat maakt ook Musical.ly een supersnelle groei door, vooral in de Verenigde Staten.
Musical.ly werd in 2014 opgericht in Shanghai en kreeg in mei nog een investering van 100 miljoen dollar. Het bedrijf achter de app wordt gewaardeerd op een half miljard dollar.
De app wint vooral de harten van 13- tot 18-jarigen door in te spelen op hun verlangen om te zingen, dansen en een creatieve video te maken. De app levert daarvoor de middelen, zoals filters, controle over de videosnelheid en de mogelijkheid van professionele audio. En de app is tegelijkertijd een sociaal netwerk, want je kunt je video met iedereen delen.
Muziekproducenten doen mee
Musical.ly is ook grote muziekproducenten opgevallen. In juni tekende Musical.ly een contract met de Warner Music Group, zodat het platform de muziek mag gebruiken. “Met deze deal onderstrepen we onze commitment voor nieuwe businessmodellen en om fans in contact te brengen met artiesten en hun songs,” zegt een woordvoerder van Warner. Met Sony Music zouden gesprekken gaande zijn.
De deal met Warner is een teken dat de muziekindustrie bereidt is aandacht te geven aan plekken op sociale media waar de jongeren zijn. Kennelijk verwacht Warner daarvan op termijn de vruchten te kunnen plukken.
Zangeressen als Meghan Trainor en Ariana Grande hebben zich al met het platform verbonden. Het delen van opgenomen video's - en de mogelijkheid dat ze viraal gaan - is ook voor artiesten een kans om niet te missen.
Tienersterren
Sommige tieners zijn inmiddels zelf uitgegroeid tot beroemdheid. Zoals de vijftienjarige Ariel Martin, beter bekend als Baby Ariel onder haar 11 miljoen fans. "Vanaf het begin was ik gewoon mezelf. Ik maakte video's die ik leuk vond," zegt ze tegen Techinsider. Ze heeft nu geregeld ontmoetingen met fans en verdient genoeg om rond te komen van sponsored content die ze plaatst op YouTube.
De veertienjarige tweeling Lisa en Lena uit Duitsland heeft inmiddels zo'n zeven miljoen volgers op het platform. Musical.ly kijkt naar manieren waarop tienersterren geld met hun video's kunnen verdienen en hoe het zelf de opbrengsten kan verhogen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl