Angelique Schouten zette het Amsterdamse fintechbedrijf Ohpen internationaal op de kaart door de Britse vestiging op de bouwen: van nul tot inmiddels 30 werknemers.

Als kersverse chief commercial officer gaat ze nu vanuit het hoofdkantoor in Amsterdam de versnelling van de internationale commerciële groei vormgeven. “Het komende jaar gaan we honderd mensen aannemen. “

In eerste instantie klinkt Ohpen misschien niet als een sexy bedrijf.  Het fintechbedrijf heeft zelf een platform ontwikkeld dat spaar- en beleggingsrekeningen administreert voor grote financiële spelers, zoals banken, verzekeringsmaatschappijen en pensioenfondsen.

Maar Ohpen groeit wel razend snel en is actief in drie landen en met liefst 150 werknemers. Lees hier meer details over ‘De Amsterdamse startup van € 100 miljoen

Business Insider sprak met Angelique Schouten over de ambities van Ohpen en verschillen tussen mannen en vrouwen op de werkvloer in Londen en Amsterdam.

Je wordt nu Chief Commercial Officer van Ohpen. Waar ga je je in deze nieuwe rol op focussen?

"De afgelopen jaren hebben we veel tijd en energie gestopt in het bouwen en ontwikkelen van ons product. Nu willen we de internationale groei versnellen. Voor mij betekent het dat ik de commerciële organisatie op ga zetten. Dus zowel de verkoop, als de marketing communicatie, de PR en de kantoren in verschillende landen. Tot op heden hebben we dat eigenlijk nauwelijks gedaan. Dat komt binnen mijn portefeuille te vallen."

Ohpen heeft 40 miljoen euro opgehaald voor verdere expansie in het buitenland, CEO Chris Zadeh gaf afgelopen jaar aan dat de VS lonkt. Hebben jullie al besloten wanneer je die stap wilt wagen?

"Op dit moment hebben we een lijst van vijf landen die interessant zijn voor Ohpen: de Verenigde Staten, Canada, Australië, Frankrijk en Duitsland. We zijn die landen aan het analyseren om te kijken welk land het meest geschikt is. Daarbij kijken we naar concurrentie, het aantal mensen dat spaart en belegt, en de wet- en regelgeving. Ieder land heeft zijn voor- en nadelen. In het tweede kwartaal hopen wij onze keuze gemaakt te hebben voor een nieuw land."

In Engeland werken dertig mensen bij Ohpen, waarvan de helft vrouw is. Hoe zit dat bij Ohpen als geheel? 

"Het doel is dat we de beste mensen hebben die briljant zijn in wat ze doen en die passen bij onze cultuur. Je zoekt een balans tussen verschillende kwaliteiten en karaktereigenschappen. Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat dat een weerspiegeling van de samenleving moet zijn. Qua leeftijd, religie, geslacht en etniciteit moet het allemaal in evenwicht zijn. De man-vrouwverhouding van vijftig procent in Engeland is één van de dingen waar ik erg trots op ben. Om een team te bouwen dat echt een weerspiegeling van de samenleving is, was een van de moeilijkste business uitdagingen."

"Voor het bedrijf als geheel geldt dat iets meer dan een kwart vrouw is. Dat komt omdat er met name in de software development weinig vrouwen tussen zitten. Dat begint al bij de opleidingen. Ik vind 26 procent een heel mooi percentage, zeker in Nederland. Zet dat maar eens af tegen andere technologiebedrijven."

Hoe heb je er in Londen voor gezorgd dat de man-vrouwverhouding in evenwicht kwam?

"Ik ben naar Londen gegaan zonder personeel met alleen een laptop en een creditcard. Daar heb ik meteen een recruiter aangenomen. Maar bijna iedereen die solliciteerde was tussen de 40 en 50, blank en man. Zeker de financiële wereld is nog steeds vrij traditioneel ingericht qua personeelsbestand. En dan zoek ik ook nog mensen die affiniteit met technologie hebben."

"Ik moest het helemaal overhoop gooien. Vrouwen solliciteren gewoon niet op een functie als ze niet voor 80 tot 90 procent voldoen aan een job profile. Toen zijn we zelf vrouwen gaan benaderen."

"Ik zat met mijn man in een restaurant en de manager van het restaurant viel me op. Ze was de rust zelve en erg charismatisch, terwijl ze een verschrikkelijk druk restaurant moest leiden. Ik heb haar mijn visitekaartje gegeven en diezelfde avond kreeg ik een email. Ik heb haar daarna aangenomen. Ze was toen net twintig. Inmiddels is zij een enorm talent en is ze zich echt goed aan het ontwikkelen. Op een gegeven moment merkte ik gewoon dat ik op minder gebruikelijke plekken moest gaan kijken. Zo hebben wij veel mensen aangenomen."

Moet je je als vrouw meer bewijzen dan als man?

"Absoluut. In Engeland heb je nog steeds heel erg het old boys network. Omdat het zo door mannen gedomineerd wordt, moet je je als vrouw veel meer bewijzen. Misschien krijg je gemakkelijker de eerste afspraak, dan zie je ook vaak de verbazing die de mannen hebben: ‘Wow deze vrouw weet daadwerkelijk waar ze het over heeft.’"

"Je wordt gewoon op een andere manier behandeld en benaderd. Dat betekent dat je tien stappen extra moet zetten om je te bewijzen. Wat mij opviel is het vooroordeel in bijvoorbeeld een zakelijk gesprek. De eerste vraag die ze stellen is: ‘Heb je dan geen kinderen?’. Het vooroordeel dat je carrière als vrouw ergens ophoudt, omdat je kinderen gaat krijgen! Afgelopen week ben ik veertig geworden en dat voelde echt bevrijdend. De vooroordelen gaan afnemen, het gaat om mijn resultaten en de inhoud."

"In Londen denken veel mannen dat ze alles kunnen zeggen en in Nederland beseffen ze in het zakenleven niet dat ze vrouwen anders behandelen. Er zit geen kwade bedoeling achter en is veelal onbewust. Als je bijvoorbeeld een vrouw vraagt wanneer ze voor het laatst een schunnige grap heeft gehoord van een mannelijke collega, zal ze vaak zeggen: ‘Niet’. Maar als je het aan een man vraagt kan hij er zo een paar opnoemen. Per definitie behandelen we elkaar anders. Ik heb dat ooit hier tegen een collega gezegd, diegene schrok er echt van. Hij zag in dat hij onbewust vrouwen anders behandelde dan mannen. Het gevolg was dat hij een grap vertelde die zó schunnig was, dat hij rood werd en tranen in zijn ogen kreeg."

Jullie hebben grote klanten als Robeco en Nationale Nederlanden. Is het lastig om grote banken en vermogensbeheerders te overtuigen in Engeland?

"De Engelsen zijn vrij risico-avers. Ze willen liever eerst iemand anders zien bewegen, voordat ze zelf bewegen. Nederlanders zijn op het gebied van digitalisering in het algemeen vooruitstrevend. Als je Nederland met Engeland vergelijkt, zijn er echter in Engeland veel meer bancaire en FinTech start-ups dan in Nederland. De Engelsen hebben qua digitalisering meer in te halen en hier springen veel start-ups op in."

Waar zien jullie nog meer kansen?

"Op dit moment bestaat ons klantenbestand voornamelijk uit grote banken of vermogensbeheerders. We zien een toenemende interesse vanuit het verzekeringsland. Hoe kunnen zij hun veelal grote klantenbestanden bijvoorbeeld meerdere producten aanbieden en digitale oplossingen bedenken voor sparen of beleggen? Daar zie ik kansen. Sowieso gaan we komend jaar honderd nieuwe mensen aannemen om onze internationale groei te ondersteunen."

LEES OOK: 6 lessen van CoolCat-oprichter Roland Kahn – en waarom ‘slimme’ Aziaten deze eeuw gaan domineren