- Lamborghini heeft onlangs de Revuelto geïntroduceerd. Het is de allereerste plug-in hybride (PHEV) supercar van het Italiaanse merk.
- De PHEV kan zo’n 10 kilometer elektrisch rijden en heeft een gecombineerd systeemvermogen van meer dan 1.000 pk.
- Redacteur Tim Levin van Insider kreeg de kans om de auto, die vermoedelijk meer dan 500.000 euro gaat kosten, van dichtbij te bekijken.
- Lees ook: We reden een week in de NIO ET7, een luxe Chinese EV die je zonder accu kan kopen: dit viel ons op
Lamborghini moet ook gaan geloven aan elektrische aandrijving voor hun sportwagens. De steeds strenger wordende regels omtrent emissies gelden ook voor het Italiaanse luxemerk dat vooral bekend staat om de krachtige V12-motoren. De eerste stap is nu gezet met de allereerste plug-in hybride (PHEV) van het merk: de Revuelto.
Hoewel de nieuwe supercar een PHEV is, is hij alles behalve milieuvriendelijk. Naast elektromotoren en een klein accupakket, heeft hij namelijk gewoon een 6,5 liter V12 zonder turbo’s achter de bestuurdersstoel liggen. Het motorblok is goed voor 825 pk en wordt ondersteund door drie elektromotoren die het systeemvermogen opkrikken naar 1.015 pk.
Je kunt de Revuelto ook gebruiken als volledig elektrisch boodschappenwagentje, maar dan moet de supermarkt niet verder dan 5 kilometer verderop liggen. De auto komt namelijk niet verder dan 10 kilometer op een volle lading van het 3,8 kWh grote accupakket. Gelukkig kan de V12 ook aangeslingerd worden om de accu op te laden.
Benieuwd hoe de nieuwe Lamborghini er vanbinnen uitziet? Bekijk dan de slideshow hieronder!
Bekijk de Lamborghini Revuelto, de eerste plug-in hybride van het merk
Bekijk de Lamborghini Revuelto, de eerste plug-in hybride van het merk
-
Lamborghini, het Italiaanse merk dat bekend staat om zijn V12-motoren en opvallende sportwagens, stapt ook over op elektrische aandrijving.
Tim Levin/Insider
-
Niet direct, natuurlijk. De eerste stappen komen in de vorm van een plug-in hybride genaamd de Revuelto. Een volledig elektrische Lamborghini moet over een paar jaar verschijnen.
Tim Levin/Insider
-
Redacteur Tim Levin van Insider mocht de supercar van dichtbij bekijken en kreeg tekst en uitleg van niemand minder dan CEO Stephan Winkelmann van Lamborghini. Hij vertelde onder andere wat deze auto betekent voor het merk.
Tim Levin/Insider
-
Het is de allereerste auto met een plug-in hybride aandrijving van het Italiaanse luxemerk. Maar het is niet de eerste Lamborghini met een hybride-aandrijving. Dat was namelijk de in 2018 uitgebrachte en zeer gelimiteerde Sian. Het merk heeft als doel om alle auto's voor eind 2024 van enige vorm van elektrificatie te voorzien.
Tim Levin/Insider
-
"Het is geen nieuw model dat simpelweg een oudere vervangt, het is een nieuw idee", zegt Winkelmann.
Tim Levin/Insider
-
De Revuelto heeft een in het midden van de auto gemonteerde V12 die samenwerkt met drie elektromotoren. Deze verminderen niet alleen de uitstoot van de auto, maar geven hem ook wat extra vermogen.
Tim Levin/Insider
-
Door de steeds strenger wordende emissiewetgeving moest Lamborghini op zoek naar een manier om de auto’s meer vermogen te geven en tegelijkertijd hun CO2-uitstoot te verlagen, vertelt Winkelmann.
Tim Levin/Insider
-
Alles bij elkaar heeft de Revuelto een gecombineerd systeemvermogen van 1.015 pk, volgens Lamborghini.
Tim Levin/Insider
-
Hij sprint binnen 2,5 seconden vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur en heeft een topsnelheid van 350 kilometer per uur.
Tim Levin/Insider
-
De Revuelto is een vierwielaangedreven Lamborghini. De V12 stuurt zijn vermogen naar de achterwielen en twee van de drie elektromotoren voorzien de voorwielen van aandrijving.
Tim Levin/Insider
-
De elektromotoren zijn er primair om de auto een boost te geven bij lagere snelheden. Ze zorgen er ook voor dat de Revuelto achteruit kan rijden.
Tim Levin/Insider
-
Lamborghini noemt het een 'High Performance Electrified Vehicle'. Daarmee wijst het er ook op dat hij niet gemaakt is om als EV te gebruiken. Hij heeft namelijk een accupakket van slechts 3,8 kWh, waarmee hij maximaal 10 kilometer volledig elektrisch kan afleggen.
Tim Levin/Insider
-
Daarmee is de Lamborghini dus alleen aantrekkelijk als hybride boodschappenwagen, als de supermarkt binnen een straal van 5 kilometer ligt.
Tim Levin/Insider
-
De Revuelto kan met een stekker opgeladen worden. Als alternatief kan de auto het accupakket met de V12 opladen, of van een klein beetje stroom voorzien door te remmen dankzij het regeneratieve remsysteem.
Tim Levin/Insider
-
Een grote uitdaging bij het ontwikkelen van de Revuelto was het vinden van de juiste verdeling tussen vermogen en gewicht, zegt Winkelmann. Elektromotoren kunnen erg veel vermogen en koppel leveren, maar accu's zijn zwaar en zorgen voor extra gewicht, zelfs als ze leeg zijn.
Tim Levin/Insider
-
Een grote actieradius zou volgens Winkelmann overbodig zijn, want Lamborghini-eigenaren gebruiken dit soort auto's niet als dagelijks vervoer. Een te klein accupakket zou na enkele rondes op het circuit nutteloos extra gewicht zijn.
Tim Levin/Insider
-
Voor het design haalde Lamborghini vooral inspiratie uit eerdere modellen met een V12.
Tim Levin/Insider
-
Daarom heeft de Revuelto vleugeldeuren, net als de legendarische Countach uit 1971. Daarnaast doet de neus denken aan de Murcielago en heeft de achterkant hints van de Diablo.
Tim Levin/Insider
-
Net als bij veel van zijn andere modellen liet Lamborghini zich voor de Revuelto ook inspireren door de luchtvaart.
Tim Levin/Insider
-
Lamborghini maakt een grote stap op het gebied van technologie, zegt Winkelmann. En de Revuelto is daar het bewijs van.
Tim Levin/Insider
-
De bijrijder heeft zijn eigen 9,1 inch scherm waarop hij of zij dezelfde informatie kan aflezen als de bestuurder.
Tim Levin/Insider
-
Daarnaast is er ook nog een aanzienlijk touchscreen in het midden van het dashboard te vinden.
Tim Levin/Insider
-
De Revuelto is het eerste model van Lamborghini die geavanceerde, door radar, camera's en andere sensoren aangestuurde rijhulpsystemen heeft.
Tim Levin/Insider
-
Hij waarschuwt voor voertuigen in de dode hoek, als de auto uit zijn baan stuurt en heeft adaptieve cruise control.
Tim Levin/Insider
-
De prijs van de Revuelto is nog niet bekend gemaakt.
Tim Levin/Insider
-
Wel weten we dat het Lamborghini's meest configureerbare auto ooit wordt. Klanten kunnen kiezen uit 400 verfkleuren, 70 kleuren voor het interieur en nog veel meer andere opties.
Tim Levin/Insider
-
Als je er eentje wilt, moet je geduld hebben. De orderboeken staan voor de aankomende twee jaar namelijk al vol, vertelt Winkelmann.
Tim Levin/Insider