Voor behoud van een groot internationaal netwerk op Schiphol is het essentieel dat Air France-KLM scherp blijft letten op de kosten. Ook samenwerking met partners uit het Midden-Oosten kan helpen.
Dat stelt Guillaume Burghouwt van economisch onderzoeksbureau SEO, tegenover discussieplatform Me Judice.
Europese luchtvaartmaatschappijen zoals Air France-KLM en Lufthansa kampen met forse concurrentie, onder meer van snel groeiende maatschappijen in het Midden-Oosten en Azië.
Voor behoud van zogenoemde hubfuncties op vliegvelden als Schiphol zijn verdere kostenbesparingen, fusies en overnames en samenwerkingsverbanden nodig. In dit licht is het logisch dat Air France-KLM de banden met bijvoorbeeld maatschappij Etihad uit de Verenigde Arabische Emiraten aanhaalt.
Bij dit alles staat er ook voor Nederland veel op het spel, volgens Burghouwt. De internationale overstapfunctie van Schiphol zorgt er immers mede voor dat de verbinding met steden in de rest van de wereld sterk blijft. Zonder het internationale netwerk zou Schiphol in alleen routes als Paramaribo, New York en Curaçao overhouden.
Zie het video-interview van Me Judice met Guillaume Burghouwt
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl