LiquiGlide brengt een deklaagje van glijmiddel aan in verpakkingen, om de inhoud makkelijk eruit te krijgen. Over een paar jaar onmisbaar in mayonaiseflessen en oliepijpleidingen, denken de uitvinders.

Dat bodempje ketchup dat na een kwartier schudden in een enorme kwak op je bord belandt. Dat laatste restje huidcrème dat maar niet uit de tube wil. Het zijn de kleine ergernissen des levens. Maar een hoogleraar van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) en zijn promotiestudent willen daar een einde aan maken, schrijft de New York Times.

Ze ontwikkelden LiquiGlide, een deklaagje voor de binnenkant van potten en flessen. Daardoor wordt het oppervlak permanent nat en glad. Of het nu mayonaise of lijm is: wat er ook in de verpakking zit, glijdt vlot naar buiten.

Lijm en verf

Om te beginnen heeft het bedrijfje twee licentieovereenkomsten gesloten: met een maker van lijmverpakkingen, en met een fabrikant van verfblikken. “We verwachten dat LiquiGlide over een paar jaar overal voorkomt”, zegt J. David Smith, de promovendus, die nu dus topman is van LiquiGlide. Het bedrijfje heeft 20 werknemers. Deze maand liet het weten 7 miljoen aan durfkapitaal te hebben aangetrokken.

De toepassing bij de verfblikkenmaker is interessant, omdat LiquiGlide daar juist zorgt dat de verf weer makkelijk het blik ínglijdt, en dus niet op de rand van het blik blijft plakken en daar opdroogt. Al met al moet LiquiGlide vooral verspilling tegengaan.

Niet uit verpakking te krijgen

Amerikaans consumentenonderzoek uit 2009 toonde aan dat veel van wat we kopen nooit z'n verpakking verlaat. Een kwart van alle huidlotion, 16 procent van alle wasmiddel en 15 procent van alle producten als mosterd en mayonaise wordt weggegooid, omdat we het niet uit de verpakking krijgen.

Smith's promotor, hoogleraar Kripa K. Varanasi, legt uit dat LiquiGlide in zekere zin bijvangst is. Varanasi was eigenlijk geïnteresseerd in grotere industriële toepassingen, zoals het voorkomen van frictie op vliegtuigvleugels, en het efficiënter maken van het oppompen van ruwe olie. Maar ja, toen vroeg zijn vrouw hem eens om een restje honing uit de pot te krijgen, en de rest is geschiedenis.

Natuurwetten tarten

Het geheim van Varanasi en Smith is dat het glijmiddel in LiquiGlide zich sterker hecht aan de oppervlakte van de verpakking, dan aan de vloeistof die erin zit. Daardoor glijdt de vloeistof op een laag van glijmiddel naar buiten, in plaats van tegen het oppervlak te worden gedrukt. De structuur van het oppervlak voorkomt dat het glijmiddel mee naar buiten glipt.

"We proberen niet natuurwetten te tarten, maar in feite doen we dat wel", zegt Smith. De twee passen de samenstelling van de structuur van het oppervlak en het glijmiddel aan al naar gelang de vloeistof in de verpakking. Als het om eten gaat, is het deklaagje van eetbaar materiaal gemaakt. Varanasi en Smith willen niet zeggen wat de precieze ingrediënten zijn.

Olietanks sneller schoonmaken

Ze kijken nog steeds naar industriële toepassingen, zoals deklagen voor olietanks en oliepijpleidingen. Ook hier is efficiëntie het toverwoord: olie pompen zou minder energie kosten, en tanks schoonmaken zou sneller gaan, en met minder chemicaliën. Nog dit jaar moet er een mayonaisefles op de markt komen. Voor makkelijk uit te knijpen tandpasta moeten we tot 2017 wachten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl