Dat schrijft hoogleraar bio-ethiek Peter Singer. Hij vindt het vreemd dat een
vrouw met een lichaamsgewicht van 40 kilo wel extra moet dokken voor te
zware koffers, terwijl een man van 100 kilo zonder bagage de portemonnee in
z’n zak mag houden.

"Voor het brandstofverbruik van het vliegtuig maakt het niet uit of het
extra gewicht bagage of lichaamsvet is", aldus Singer.

In het verleden overwogen de luchtvaartmaatschappijen AirAsia X en RyanAir al
om een extra heffing in te voeren voor zware passagiers.

Brandstofverbruik

Singer beroept zich op cijfers van de Australische luchtvaartmaatschappij
Qantas. Het gemiddelde gewicht van een volwassen passagiers bij Qantas is
sinds 2000 jaarlijks met twee kilo toegenomen, becijferde Tony Webber,
voormalig econoom bij het bedrijf.

Voor een modern vliegtuig als de Airbus A380 komt dat neer op 361 euro aan
extra brandstof op een vlucht van Sydney naar Londen. Als de maatschappij
drie keer per dag in beide richtingen vliegt, betekent dat een totale
kostenpost van ruim 750.000 euro, ongeveer 13 procent van de winst op die
route.

Minimumgewicht

Webber stelt voor om een ijkgewicht voor passagiers in te stellen van
bijvoorbeeld 75 kilo. Een persoon van 100 kilo moet bijbetalen als
compensatie voor het toegenomen brandstofverbruik. Een retourticket
Sydney-Londen zou met de 'vetbelasting' 22 euro duurder worden. Iemand die
50 kilo weegt, krijgt juist 22 euro korting.

Een andere manier is om de persoon en bagage samen te wegen en daar een
standaardgewicht voor af te spreken. Dit zou minder aanstootgevend zijn voor
dikke mensen die zich schamen voor hun gewicht.

Vliegen is geen mensenrecht

Het bijbetalen voor overgewicht, of het nu van bagage of van het lichaam is,
gaat volgens Singer niet om het bestraffen van een zonde. Het is een manier
om de werkelijke kosten van een vlucht op de persoon zelf te verhalen in
plaats van iedereen ermee te belasten. Singer: "Vliegen is anders dan
bijvoorbeeld de gezondheidszorg. Het is geen mensenrecht."

Volgens de hoogleraar is het gewicht van iemand niet alleen een zaak van de
persoon zelf. "Zwaarlijvigheid is een ethisch vraagstuk, omdat je
andere mensen met je overgewicht belast."

Een hoger brandstofverbruik betekent ook een grotere belasting voor het
milieu. De uitstoot van CO2 neemt toe waardoor de aarde verder opwarmt. "Het
is een klein voorbeeld van hoe het overgewicht van onze medeburgers ons
allemaal raakt", stelt Singer, die daarna nog een aantal voorbeelden
noemt.

Belasting op ongezond eten

Hoe zwaarder mensen worden, hoe minder er in een bus of trein passen. Daardoor
stijgen de kosten van het openbaar vervoer, meent Singer. Ook moeten
ziekenhuizen stevigere bedden bestellen en extra grote toiletten bouwen.
Zelfs een mortuarium moet een grotere koelcel installeren. De kosten van de
gezondheidszorg nemen eveneens toe.

Singer staat dan ook achter een belasting op ongezond eten. Niet alleen spoort
het mensen aan om gezonder te leven, het geld dat daarmee wordt verdiend kan
gebruikt worden om de maatschappelijke kosten van overgewicht te dekken.

Lees ook:

New York wil vettaks op frisdrank

Geintje van Ryanair: staanplaats in het vliegtuig

Hongarije voert 'hamburgertaks' in

Ryanair ziet af van vettaks

'Zware passagier moet meer betalen'

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl