Supermarktketen Jumbo trekt veel aandacht met zijn laagsteprijsgarantie. Maar dat betekent ook dat klanten snel gaan klagen, als ze het gevoel hebben misleid te worden. Bijvoorbeeld over een pak vruchtenhagel van De Ruijter.

“De laagste prijs voor vruchtenhagel. Altijd. Zeg nou zelf, 89 cent voor een pak De Ruijter Vruchtenhagel, da’s toch niet duur. En dat kost het niet alleen nu, maar altijd. Dat komt omdat we bij Jumbo elke dag de laagste prijs garanderen. Dat weten we zeker.”

Een klant van Jumbo die op 7 juni 2015 bij de plaatselijke Jumbo 1,02 euro voor een pak De Ruijter hagel betaalde, raakte met terugwerkende kracht verbolgen over deze advertentie, die in januari 2014 in het huis-aan-huisblad Telstar verscheen. Supermarktketen Jumbo leek toch de indruk te hebben gewekt dat de vruchtenhagel permanent 0,89 euro zou zijn.

In een uitspraak van 13 juli, die afgelopen dinsdag werd gepubliceerd, geeft de Reclame Code Commissie de klager gelijk. “Naar het oordeel van de voorzitter zal de gemiddelde consument deze tekst zo opvatten dat de prijs van een pak De Ruijter Vruchtenhagel nooit duurder zal zijn dan 0,89 euro. Dit staat immers letterlijk zo in de uiting in verband met Jumbo’s laagsteprijsgarantie.” De reclame wordt dus als misleidend gezien door de Commissie.

Jumbo zelf, zo blijkt uit de uitspraak, heeft erkend dat de uiting “ongelukkig” is geformuleerd en gebruikt het woordje “altijd” sinds februari 2015 niet meer in dit soort slogans.

De publicatie van de uitspraak van de Reclame Code Commissie volgt opvallend genoeg prompt na de bekendmaking van een andere uitspraak, ook over Jumbo's laagsteprijsgarantie. Die draait om de aankoop van een fles jonge graanjenever bij Jumbo Brinkman in Heerde afgelopen februari. Die maand adverteerde filiaalhouder Brinkman in een lokaal blad dat de befaamde Laagsteprijsgarantie óók geldt bij de slijterij.

Laagste prijs bij Jumbo

Toen een dame na aankoop van een fles jenever (van 15,29 euro) erachter kwam dat zo’n fles bij een andere supermarkt 30 cent goedkoper was, rook ze haar kans. Ze kreeg van Jumbo Brinkman een waardebon ter hoogte van het aankoopbedrag van de jenever. Een tijdje later bleek dat de Jumbo de prijs van de jenever niet had aangepast, zoals beloofd – de vrouw kreeg nu een bosje bloemen, geen waardebon.

Bij aankoop van een derde fles voor – alweer – 15,29 euro, kreeg haar man te horen dat slijterij-artikelen op wettelijke gronden van de laagsteprijsgarantie uitgesloten zijn. De advertentie in het lokale krantje was dus misleidend, vond de klager.

De Reclame Codecommissie is het daarmee eens. Wat blijkt? Volgens de wet mogen alcoholische dranken niet gratis worden verstrekt. En als je een waardebon voor het aankoopbedrag geeft, geef je de fles eigenlijk weg. Dat was ook de reden dat de vrouw de tweede keer een bosje bloemen kreeg, in plaats van een coupon.

Essentiële informatie

Dat de laagsteprijsgarantie bij de slijterij dus “op een wezenlijk beperktere manier wordt ingevuld”, is essentiële informatie die in een reclame-uiting moet worden vermeld, schrijft de commissie. En dan volstaat verwijzen naar de algemene voorwaarden niet. Niet meer zo adverteren dus, is het oordeel van de commissie.

Deze uitspraak heeft overigens geen gevolgen voor Jumbo als concern, want het was duidelijk de plaatselijke franchisehouder die verantwoordelijk was voor de advertentie. Die moet zijn leven beteren.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl