- Duizenden buurten in Nederland lopen tegen 2025 tegen laadproblemen voor stekkerauto’s aan, omdat het stroomnet niet genoeg capaciteit meer heeft, aldus ElaadNL tegen BNR.
- Maar het kenniscentrum ziet ook een oplossing: ‘slim laden’.
- Een slim ladende elektrische auto begint niet per se direct na aansluiting met laden, maar kiest momenten van lage druk op het stroomnet om de batterijen op te toppen.
- Lees ook: Waterstof als brandstof voor elektrische auto’s: de perfecte oplossing, of compleet kansloos?
Het is de bedoeling dat we over enkele jaren allemaal in een ‘batterij elektrisch voertuig’ (BEV) rijden. Maar die moeten wel opgeladen kunnen worden, en juist daar ligt een probleem volgens kenniscentrum ElaadNL. Het laat tegen BNR weten dat er vanaf 2025 in ruim 3.000 Nederlandse buurten geen laadpalen meer geplaatst kunnen worden omdat het stroomnet aldaar de capaciteit er niet voor zou hebben.
Maar gelukkig ziet het kenniscentrum ook een oplossing: ‘slim laden’. Op die manier communiceert de lader met het stroomnetwerk om te bepalen wanneer hij het beste de batterij kan gaan opladen. Dat zal bijvoorbeeld gebeuren op momenten dat er weinig van het net gevraagd wordt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ’s nachts of op momenten overdag dat er weinig mensen in de buurt thuis zijn.
Het probleem lijkt nu dus vooral te liggen bij ‘domme’ laders, die stroom beginnen te tappen zodra ze aangekoppeld worden. Het wordt al langer aangehaald als iets wat een flinke impact heeft op het stroomnetwerk, en het is ook de bron van het ‘het stroomnet kan de opmars van de elektrische auto niet aan’-argument. Maar daar zijn ondertussen al meerdere oplossingen voor aangedragen, waar slim laden de belangrijkste van is.
Netbeheeder Stedin en staatsecretaris Heijnen vinden dan ook dat er fors ingezet moet worden op slim laden. Door hiervan de norm te maken, moeten problemen worden voorkomen. Zeker nu het aantal laadpalen hard groeit. Volgens ElaadNL staan er tegen 2050 ruim 5 miljoen in Nederland.
Daarnaast worden bijvoorbeeld ook zonne-energie en batterijen onder de grond aangedragen als oplossingen. Die ondergrondse batterijen laden zich op dalmomenten of met zonne-energie op, om vervolgens hun lading op piekmomenten te delen met mensen die toch snel hun auto willen opladen.
Niet alleen het laden van de elektrische auto's zorgt voor een toenemende druk op het stroomnet. Ook het groeiende aantal zonnepanelen en warmtepompen draagt hieraan bij, stelt netbeheerder Liander.