Garageketen KwikFit voert voorlopig geen garantiereparaties uit voor e-bikefabrikant VanMoof. Dat Amsterdamse bedrijf verkeert in de financiële problemen en kreeg deze week uitstel van betaling. Daardoor doen reparateurs alleen klussen waar klanten zelf voor betalen.

“VanMoof moet betalen voor die garantiezaken, dus die doen we nu even niet”, zegt een woordvoerder. “We hebben nog wel het gereedschap, de onderdelen en de kennis, dus we willen nog wel mensen helpen. Maar dan moeten ze zelf betalen.”

KwikFit maakte enkele geleden weken bekend samen te werken met VanMoof voor de reparaties van de e-bikes. Dat gebeurt in drie vestigingen in Amsterdam, Utrecht en Den Haag. Volgens de woordvoerder kregen die reparatiepunten het direct druk met reparatieverzoeken voor VanMoofs. Over die fietsen regent het klachten op social media door de vele mankementen.

Uitstel van betaling voor VanMoof

Veel is nog onduidelijk over het lot van VanMoof, dat de verliezen de afgelopen jaren sterk zag oplopen. Daardoor is het ook onzeker hoelang reparateurs nog kunnen beschikken over onderdelen voor de e-bikes.

VanMoof maakte namelijk veel gebruik van speciaal voor het merk ontwikkelde onderdelen en leverde die zelf aan. Als die levering niet wordt hervat, zouden bepaalde reparaties op den duur onmogelijk kunnen worden.

Wereldwijd heeft het merk in twintig steden eigen winkels. Die sluit VanMoof naar eigen zeggen voor de veiligheid van medewerkers. In de gesloten vestigingen staan ook nog fietsen van klanten.

VanMoof bestaat sinds 2009. De broers Taco en Ties Carlier richtten het bedrijf op om "de perfecte stadsfiets" te maken, die opvalt om zijn minimalistische ontwerp. Enkele jaren later stapten ze volledig in elektrische fietsen. Daarbij profileerde het Amsterdamse merk zich als fietsenmaker die het hele ontwerp- en productieproces van de grond af aan opnieuw heeft opgebouwd.

De e-bikes zitten vol speciale voor VanMoof ontwikkelde onderdelen, wat ook een financiële achilleshiel bleek. Er zijn gigantische investeringen voor nodig.

In zijn jaarverslag van 2021 repte VanMoof bovendien over hoger dan verwachte kosten voor reparaties die onder de garantieregeling vallen. Op sociale media waren ook veel klachten over lange wachttijden voor reparaties van haperende fietsen.

Door de forse uitgaven bleef VanMoof tientallen miljoenen euro's verlies lijden en was het eigen vermogen negatief. Nieuwe geldinjecties van investeerders en leveranciers vulden die gaten. Begin dit jaar, toen het voorlopige jaarverslag over 2021 werd gepubliceerd, waarschuwde het bestuur dat het allerminst zeker was dat er genoeg nieuwe kapitaalinjecties zouden komen die het bedrijf overeind zouden houden.

LEES OOK: We fietsten met een e-bike van een Amsterdams fietsmerk door de Nederlandse polder: dit viel ons op aan de Mokumono Polder