Een kwart van alle verkochte Audi’s moet binnen negen jaar elektrisch zijn. Dat zal het Duitse luxemerk katapulteren tot een grote concurrent van Tesla.
Tesla Motors heet tegenwoordig kortweg Tesla, althans online. De elektrische autobouwer heeft haar webadres aangepast van teslamotors.com naar tesla.com, schrijft Reuters. Het is geen geheim dat topman en oprichter Elon Musk van Tesla veel grootsere ambities heeft dan ‘slechts’ de bouw van luxe elektrische wagens. Maar waar zijn stoutste dromen het bedrijf zullen voeren, blijft nog in nevelen gehuld.
Zou het wat van doen hebben met de verstrekkende plannen die Audi aan de andere kant van de oceaan smeedt? De Duitse ontwikkelaar van luxe wagens wil namelijk voor 2025 zorgen dat een kwart van haar verkochte auto’s elektrisch rijdt. Tot zover is Audi vooral de kat uit de boom gekeken op elektrisch vlak, maar het dieselschandaal bij moederbedrijf Volkswagen forceert de ingenieurs in Ingolstadt een andere kant op. Audi moet het elektrische paradepaardje van het concern worden.
450.000 elektrische Audi’s
Vorig jaar verkocht Audi wereldwijd 1,8 miljoen auto’s, waarvan een kwart neerkomt op 450.000. Aangezien de verkopen bij het luxemerk al jaren stijgen, zal het aantal tegen 2025 waarschijnlijk nog een tikkeltje hoger liggen. Tesla heeft meermalen geschat dat het jaarlijks een half miljoen auto’s kan slijten.
De markt zal nog wel flink moeten groeien, want vorig jaar waren slechts 186.170 nieuwe auto’s in de EU volledig elektrisch, terwijl er in totaal 14,2 miljoen werden ingeschreven. Een korte actieradius en lange oplaadtijden zijn debet aan de tegenvallende verkopen van de wagens.
Een derde van Audi's onderzoeksbudget zal vanaf nu naar de ontwikkeling van elektrische auto's gaan.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl