De volledige passagiersstatistieken van de maatschappij worden woensdag
bekendgemaakt, de financiële resultaten medio november. De eerder afgegeven
winstprognose van tussen de 100 en 150 miljoen pond staat nog steeds.
Easyjet wil in heel Europa, dus ook in Nederland, 10 procent van het Europese
vervoer in handen krijgen. Schiphol beschikt nog niet over de cijfers voor
september, mogelijk is die grens al gehaald. ,,Wij willen het komende jaar
nog 25 tot 30 procent groeien in Amsterdam.”
Tariefstructuur Schiphol
,,Onze eerste internationale vlucht was op Schiphol, we hadden daar allang
groter moeten zijn”, zegt Bacchetta. ,,Maar we haten de tariefstructuur die
Schiphol hanteert. We betalen dubbel zoveel als maatschappijen als KLM en
maken nog niet de helft van de kosten die zij maken.”
Easyjet heeft nog een zaak lopen over de tarieven bij de NMa. Anderzijds is er
ook toenadering tussen de oranje prijsvechter en de nationale luchthaven.
,,Ze hebben een voorstel gedaan waarin wij 5 procent minder gaan betalen en
netwerkmaatschappijen tot 20 procent meer”, weet Bacchetta. De onderneming
ziet dit als een eerste stap. ,,Misschien breken ze met de traditie.”
Uitvalsbasis in Europa
Het bedrijf heeft inmiddels negentien uitvalsbases in Europa en het lijkt
logisch dat Amsterdam met achttien Easyjet-bestemmingen er ook een wordt.
,,Als we er toestellen hebben staan, komen er zeker bestemmingen bij en gaan
we zeer waarschijnlijk werken met Nederlandse bemanning.”
Maar alles hangt op het kostenplaatje. Schiphol maakt de tarieven die zullen
gelden vanaf 1 april voor 1 november bekend, daar kunnen partijen dan
bezwaar tegen aantekenen bij de NMa. Uitwijken naar Rotterdam of Eindhoven
voor de groei is voor easyJet op dit moment geen optie.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl