- De inzet van software op basis van kunstmatige intelligentie voor volledig zelfrijdende auto’s kan voor een flink CO2-probleem zorgen.
- Dat blijkt uit een onderzoek van de Amerikaanse universiteit MIT naar de impact van de benodigde rekenkracht in dit soort voertuigen, meldt AG Connect.
- In theorie zouden de AI-systemen in autonome voertuigen in de toekomst verantwoordelijk kunnen zijn voor evenveel CO2-uitstoot als alle datacenters ter wereld bij elkaar.
- Lees ook: ChatGPT en generatieve AI: de toekomst van tech of de volgende zeepbel?
Als we in de nabije toekomst ooit in een volledig zelfrijdende auto kunnen plaatsnemen, is deze misschien niet zo milieuvriendelijk als je zou denken. Uit een onderzoek van de Amerikaanse universiteit MIT blijkt namelijk dat de inzet van rekenkracht voor de autonome systemen die worden aangestuurd door kunstmatige intelligentie, gepaard kan gaan met flink wat CO2-uitstoot.
De nadruk wordt hierbij gelegd ‘kunnen’, want het onderzoek is gebaseerd op een reeks aannames. Dit heeft er vooral mee te maken dat wordt gekeken naar een product dat nog niet bestaat. En dat maakt het doen van voorspellingen ook vrij lastig, stelt hoofdonderzoekster en student luchtvaart en ruimtevaart Soumya Sudhakar in een artikel op MIT News, waarover techplatform AG Connect schrijft.
De hoofdconclusie is vooralsnog wel dat zelfrijdende auto’s verantwoordelijk kunnen zijn voor meer CO2-uitstoot dan alle datacentra op de wereld bij elkaar opgeteld.