- Millennials kopen steeds vaker online kunstwerken.
- Instagram speelt een belangrijke rol in de online verkoop van kunst.
- Het online kopen van kunst lijkt het een aanhoudende trend te zijn: 39% van de kopers zegt vaker online kunst aan te willen schaffen.
Een schilderij op kop tikken in een galerie of veilinghuis? Dat is ouderwets. De nieuwe generatie kunstkopers bestelt z’n nieuwe aanwinsten gewoon in de webshop van z’n favoriete artiest. Helemaal nu we allemaal aan huis gekluisterd zijn door de corona-uitbraak.
Volgens het jaarlijkse Hiscox Online Art Trade Report schafte 67 procent van de ondervraagde kunstliefhebbers dit jaar online een werk aan, in de periode tussen maart en eind september. Dat is fors meer dan een jaar eerder, toen 44 procent van de ondervraagden aangaf online kunst te hebben gekocht.
Het onderzoek van Hiscox werd uitgevoerd onder 552 kunstkopers in diverse landen.
Volgens Jeroen Opstelten, Manager Art & Private Client bij Hiscox, heeft Instagram kunst toegankelijker gemaakt voor jongere kunstliefhebbers en is ook de drempel verlaagd om daadwerkelijk een aankoop te doen:
"Je swipet makkelijker door Instagram of een kunst-app dan dat je een galerie binnenstapt. Het is voor millennials een laagdrempelige manier om toe te treden tot de kunstwereld. Kunstenaars delen hun portfolio en musea geven online rondleidingen. Iedereen is welkom en je kunt je rustig oriënteren om vervolgens met een paar muisklikken iets moois in huis te halen", aldus Opstelten in een persverklaring.
Millennials willen kunstenaars steunen in crisistijd
Volgens het onderzoek is het steunen van kunstenaars in deze moeilijke tijd voor 76 procent van de jonge generatie kopers een belangrijke motivatie om een kunstwerk aan te schaffen. Een derde van hen kocht daarom een kunstwerk via de Instagram-pagina van de maker of via een speciale fondsenwervingscampagne, zoals het Britse Artist Support Pledge.
Ook gaven de millennials aan meer tijd te hebben gehad om online de kunstscene te verkennen door de lockdown. De helft van de jonge kunstliefhebbers noemt dit als belangrijkste reden voor hun aankopen. Daarnaast geven ze aan dat er online minder competitie is en het daarom makkelijker is een werk aan te schaffen dat ze leuk vinden.
Er komt een nieuwe generatie rijke verzamelaars aan
Al voor de uitbraak van het coronavirus bleek uit het Art Market Report 2020 van kunstbeurs Art Basel dat het online kopen van kunst flink ingeburgerd aan het raken is onder jonge, rijke kunstverzamelaars.
Een kwart van deze rijke millennials, die tenminste 1 miljoen dollar bezitten en in de afgelopen twee jaar voor meer dan 10.000 dollar aan kunst hebben gekocht, zei in 2019 online voor 100.000 dollar aan kunstwerken te hebben aangeschaft. Acht procent van hen had zelfs voor meer dan 1 miljoen dollar online gekocht.
Volgens het rapport zouden millennials ook eerlijk toegeven dat ze de werken niet alleen kopen om hun verzameling aan te vullen of het thuis aan de wand te hangen. Driekwart van de ondervraagden kwam er voor uit dat ze kunst verzamelen om er financieel beter van te worden. Een kwart van hen verkoopt werken soms al binnen een jaar na de aanschaf.
Social media maakt kunst meer mainstream
Niet alleen de jonge, rijke verzamelaars vinden hun heil online. De nieuwe millennial-kopers die zich tijdens de lockdown lieten verleiden tot de aanschaf van een werk, zijn vooral geïnteresseerd in goedkopere werken.
Aankopen die via sociale media worden gedaan, zijn gemiddeld genomen goedkoper dan de werken die via andere online handelsplaatsen worden gekocht. De helft van de aankopen die via social media worden gedaan heeft een prijsklasse van 850 euro of minder.
De trend om meer online te kopen lijkt wel aan de houden: 39 procent van de ondervraagde kunstliefhebbers zegt de komende twaalf maanden vaker online kunst aan te gaan schaffen dan vorig jaar.