In de Nederlandse winkelstraat zijn Kruidvat, HEMA en Etos de meest voorkomende buren, blijkt uit onderzoek van locatiestrateeg RetailSonar.
Concurrenten blijken elkaar vaak op te zoeken: zo ligt 9 op de 10 Specsavers-winkels binnen 250 meter van een Pearle-filiaal en heeft 84 procent van de Douglas-winkels ICI Paris XL als buur.
De strategische samenwerking tussen Jumbo en HEMA lijkt logisch vanuit de locatieoptiek, omdat HEMA-filialen vaker dicht in de buurt van een Albert Heijn zitten dan van een Jumbo.
Kruidvat, HEMA en Etos zijn de meest voorkomende buren in de winkelstraten. Dat blijkt uit onderzoek van locatiestrateeg RetailSonar.
De onderlinge afstand van in totaal 19.633 winkels van de top 150 grootste Nederlandse retailers zijn in kaart gebracht. Zo vind je modewinkels, opticiens, parfumeriezaken, drogisterijen en banken opvallend vaak vlak bij elkaar in de Nederlandse winkelstraat.
Zo is Kruidvat het vaakst (10.236 keer) binnen 250 meter van de top 150 grootste retailers gevestigd. HEMA (8.553 keer buren) en Etos (7.358) zijn Nederlands’ nummer 2 en 3 vaakst voorkomende buren. Daarna volgen Blokker (7.120), Pearle (7.027) en Zeeman (6.999).
Concurrerende winkelketens zoeken elkaar op
Opticiens, hoorcentra & drogisterijen zijn vaak buren van elkaar. En ook binnen deze sectoren zoeken concurrenten elkaar vaak op. De meest voorkomende combinatie is Specsavers & Pearle: 9 op de 10 Specsavers-winkels ligt binnen 250 meter van een Pearle-filiaal.
Bij telecomwinkels valt op dat met name VodafoneZiggo, T-Mobile en KPN elkaar graag opzoeken: 75 procent van de winkels bevindt zich op minder dan 250 meter van de concurrent(en).
Ook winkels in parfumerie, persoonlijke verzorging en drogisterij zijn vaak op korte afstand van elkaar te vinden. De meest voorkomende combinatie in deze sector is Douglas & ICI Paris XL: 84 procent van de Douglas-winkels heeft ICI Paris XL als buur.
In de fashion-sector zijn Hunkemöller, Only, WE en H&M de vaakst voorkomende buren. Veel modewinkels hebben 50 procent tot soms bijna 100 procent van hun winkels vlakbij 1 of meerdere sectorgenoten. Zo hebben WE & Vero Moda zelfs 96 procent van hun winkels vlakbij Hunkemöller.
Action is een minder voorkomende buur van onze grootste retailers. Het overgrote deel van Nederlands’ grootste retailers (60 procent) heeft niet meer dan een kwart van haar vestigingen binnen 250 meter van een Action-winkel.
HEMA vaker dicht in de buurt van Albert Heijn dan van Jumbo
De meest voorkomende buur in de supermarktsector is – niet geheel verrassend gezien het aantal locaties - Albert Heijn.
De analyseresultaten bevestigen volgens RetailSonar de alom bekende locatiestrategie van Jumbo: Albert Heijn is Jumbo’s meest voorkomende (supermarkt)buur. Zo'n 18 procent van de Jumbo-filialen is binnen 250 meter van een AH-vestiging te vinden. In totaal gaat het om 121 filialen.
Relatief gezien zitten Albert Heijn en Jumbo overigens minder vaak bij elkaar in de buurt dan Dirk en Albert Heijn. Voor Dirk is Albert Heijn op 49 locaties bij elkaar in bijna 40 procent van de gevallen een nabije buur.
Jumbo verkoopt tegenwoordig HEMA-assortiment en dat is kijkend naar de onderlinge afstand tussen de winkels een veel logischere keuze dan Albert Heijn, concludeert de locatiestrateeg.
De HEMA-winkels zitten namelijk veel vaker vlakbij een AH-winkel dan bij een Jumbo-locatie. 31 procent van de HEMA’s heeft een Jumbo binnen 250 meter, 51 procent heeft een AH op dezelfde afstand.
'Meer omzet door juiste buren'
Volgens de locatiestrateeg kunnen collega-retailers die hetzelfde type klant aantrekken al snel 20 procent extra omzet opleveren. "In de modesector kan dit zelfs oplopen tot 200 procent extra omzet", vertelt Pieter-Jan De Smet van RetailSonar. "Daarbij speelt ook de afstand een grote rol: hoe dichterbij de buur, hoe krachtiger de mogelijke synergie."