De hogere accijns op diesel en lpg levert de overheid 73 miljoen euro meer op op dan vorig jaar.
Volgens staatssecretaris Wiebes stegen de accijnsinkomsten in het eerste half jaar van 2014 met vier procent. Dat houdt in dat de accijnsopbrengt 73 miljoen hoger ligt. De kritiek van onder andere het CDA en de PVV dat de overheid zichzelf in de vingers sneed door de verhoging blijkt dus ongegrond.
Wel tegenvaller
Toch ontvangt de overheid 362 miljoen euro minder dan begroot in 2014, zo schrijft het Financieele Dagblad. De helft van de inkomstenderving, ongeveer 180 miljoen euro, zou zijn veroorzaakt doordat Nederlanders minder en zuiniger zijn gaan rijden dan bij het opstellen van de begroting werd verwacht. Het ministerie wil de invloed van het ’tanken-over-de-grens’ niet specificeren, maar ontkent in de krant niet dat het invloed heeft.
Prijzen diesel en LPG hoger dan in buurlanden
Het kabinet verhoogde afgelopen januari de accijnzen waardoor diesel en lpg duurder werden dan in België en Duitsland. Om extra belastinginkomsten te krijgen werd de accijns op benzine verhoogt met 4 cent per liter, de accijns op LPG werd zelfs verhoogt met 7 cent per liter. Voor de accijnsverhoging lagen deze prijzen iets lager dan in onze buurlanden.
Als snel ontstond er protest van pomphouders in de grensstreek die hun inkomsten zagen weglekken naar Duitsland.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl