De betaalde papieren oplage van De Telegraaf en Algemeen Dagblad is vorig kwartaal verder gekompen ten opzichte van een jaar eerder. Bij De Volkskrant nam de oplage daarentegen toe. Dat blijkt uit cijfers die oplage onderzoeksinstituut HOI dinsdag heeft gepubliceerd.
Bij De Telegraaf zakte de betaalde papieren oplage met circa 20.000 kranten tot 483.041, bij het AD met 8000 naar 377.418. Beide kranten meldden voor het eerst wel de aantallen digitale klanten. Bij De Telegraaf waren dit er 28.709, bij het AD 21.691.
De Volkskrant zag de papieren oplage met ruim 5000 kranten oplopen naar 238.165 en registreerde ook 10.000 digitale klanten meer dan in het eerste kwartaal van 2012.
Groei bij digitale abonnementen
Bij het Financieele Dagblad ging het digitale klantenbestand met bijna 50.000 omhoog naar 59.831. De papieren oplage van het FD klom ook licht met circa 1.300 exemplaren.
Bij NRC zat de groei in de digitale lezers. NRC noteerde circa 5.000 extra digitale lexers op een totaal van 21.587. Bij NRC.next kwamen er bijna 10 duizend digitale lezers bij op een totaal van 11.277.
De papieren oplage van NRC Handelsblad en NRC.Next daalde. in het eerste kwartaal van dit jaar. NRC Handelsblad verloor bijna vierduizend abonnee's en zakte terug naar 180.120. NRC.Next zag de papieren krant met 10 duizend stuks dalen, ongeveer evenveel als de stijging van de digitale oplage.
Bron: ANP/Z24
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl