- Schiphol hoeft minder te krimpen dan de Nederlandse overheid eerder voor ogen had.
- De luchthaven moet nu terug naar maximaal 485.000 vluchten per jaar.
- Maatregelen om de geluidsoverlast te beperken zouden meer effect hebben dan eerder gedacht.
- Lees ook: Schiphol verwacht dat vliegtickets duurder worden door hogere kosten voor luchtvaartmaatschappijen.
Schiphol hoeft van het kabinet minder te krimpen, heeft minister Barry Madlener van Infrastructuur bepaald. Eerder moest het maximale aantal vluchten nog terug naar 460.000 tot 470.000 per jaar, nu wordt dat waarschijnlijk 475.000 tot 485.000. Madlener vraagt de Europese Commissie om advies over de plannen, meldt zijn ministerie in een persbericht.
Sinds eind mei mochten allerlei partijen reageren op de oorspronkelijke plannen, die bedoeld zijn om de geluidsoverlast rond Schiphol terug te dringen. Op basis van “meer gedetailleerde informatie” uit de sector lijkt het effect van sommige maatregelen groter dan eerder gedacht, en daardoor kan het plafond iets omhoog.
Het maximumaantal vluchten moet vanaf november 2025 gaan gelden. Waar het plafond precies komt te liggen, is nog niet bekend. Madlener lijkt nog een slag om de arm te houden: “De controle van de berekeningen kan nog leiden tot een andere uitkomst.”
Maatregelen tegen geluidsoverlast Schiphol
Het kabinet rekent ook op andere maatregelen tegen geluidsoverlast. Zo gaat Schiphol “fors hogere tarieven” rekenen bij luidruchtige vliegtuigen, gaan luchtvaartmaatschappijen KLM en Transavia hun vloot vernieuwen en zet KLM ’s nachts stillere toestellen in.
Het maximumaantal nachtvluchten moet nog steeds evenveel omlaag als eerder was bekendgemaakt: van 32.000 naar 27.000 per jaar. De geplande middagpauze voor de Aalsmeerbaan en de Zwanenburgbaan wordt juist geschrapt. Volgens Madlener waren zowel omwonenden als luchtvaartmaatschappijen daar niet over te spreken.
De Europese Commissie gaat zich nu buigen over de plannen om geluidsoverlast terug te dringen. Daarbij speelt volgens een woordvoerder van Infrastructuur en Waterstaat vooral mee of alle procedures op de juiste manier zijn gevolgd. Het is nog niet duidelijk wat de gevolgen van een negatief advies zouden zijn.
Omwonenden en milieuorganisaties niet tevreden
Stichting SchipholWatch ziet de plannen van Madlener als goed nieuws. "Want dat betekent dat ondanks de wisseling van regering, krimp van Schiphol nu toch een optie is", zegt voorzitter Alfred Blokhuizen. "Dat is het tientallen jaren niet geweest. De koerswijziging is definitief ingezet."
Blokhuizen haalt in herinnering dat "vijf jaar geleden nog een groei naar 580.000 vluchten gepland stond". "Dat is nu definitief van de baan." De stichting die zich inzet tegen verdere groei van de luchtvaart in Nederland stelt er wel gelijk achteraan dat het "bij lange na niet genoeg is". Maar SchipholWatch had ook niet verwacht dat de politiek omwonenden zou beschermen in hun recht op een goede leefomgeving. "Dat moeten we helaas maar uitvechten via de rechter."
De gemeente Amsterdam, voor 20 procent aandeelhouder van Schiphol, kan zich voorstellen dat dit "een enorme teleurstelling is voor omwonenden en dat zij hier letterlijk wakker van liggen", aldus wethouder Hester van Buren. "Een verdere afzwakking van de krimp van het aantal vliegbewegingen is niet in het belang van de omwonenden van Schiphol en het klimaat." Van Buren wil snel in gesprek met het kabinet.
Ook de verschillende milieuorganisaties zijn niet te spreken over het plan. Milieudefensie en Greenpeace Nederland laten weten het plan "teleurstellend" te vinden en "weer een klap in het gezicht van de omwonenden van de luchthaven. Bovendien is het slecht nieuws voor het klimaat". Volgens de milieuorganisaties kiest Madlener met dit besluit de kant van "grote vervuilers KLM en Schiphol en niet van al die mensen die wakker liggen door de herrie van Schiphol".