Dat blijkt uit de dinsdag gepubliceerde jaarcijfers van Het Oplage Instituut
(HOI), dat de oplages van gedrukte media bijhoudt.

De grootste daling staat op naam van gratis krant De Pers. Het dagblad
beperkte in mei 2009 zijn verspreidingsgebied tot de Randstad en verlaagde
zijn oplage met bijna 150.000 exemplaren naar ruim 220.000 stuks.

Ook de gratis kranten Metro en Sp!ts kenden vorig jaar een flinke oplagedaling
ten opzichte van 2008. De totale oplage van Metro zakte met ruim 27.000
stuks naar 505.000 exemplaren. Sp!ts nam af van ruim 430.000 stuks naar ruim
415.000 kranten per dag.

Ook krimp betaalde krant
De markt voor betaalde dagbladen kromp volgens HOI in 2009 met 3 procent ten
opzichte van een jaar eerder.

De Telegraaf, de grootste landelijke krant, moest ruim 23.000 stuks inleveren
en haalde daarmee in 2009 een oplage van ruim 672.000 exemplaren.

De tweede betaalde krant, AD, daalde met ruim 17.000 stuks naar een oplage van
443.000. Het Financieele Dagblad meldt de kleinste daling. Het verschil in
de totaal verspreide oplage tussen 2008 en 2009 is 26 stuks.

In de jaarcijfers over 2009 zijn de oplages van NRC Media (NRC Handelsblad en
nrc.next) niet meegenomen. Volgens HOI komt dat doordat het van de
uitgeverij geen accountantsverklaring heeft ontvangen over vorig jaar.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl