De eerste voortekenen van een nieuwe internethype zijn er al. In het blad de
New York Observer klaagden ervaren investeerders afgelopen november over de
toevloed aan onervaren ‘angel investors’. "Op de golfclub is het een
pré om te zeggen, ‘Ja, ik heb tien start-ups gefinancieerd’. Dat hoorde je
in 2004 niemand zeggen", aldus de investeerder Roger Ehrenberg.
De golf aan privaat geld die nu naar internet en andere tech-start-ups vloeit,
is iets wat we kennen van de vorige bubbel eind jaren negentig.
Een ander teken aan de wand zijn de loonsverhogingen bij Google van tien
procent, en het bericht
dat een vrouwelijke ingenieur van Google zes miljoen dollar kreeg om
vooral toch maar bij Google te blijven werken. De toevloed van geld leidt
tot een gevecht om de beste nerds.
Miljarden
De bedragen die de laatste maanden de ronde doen over de waarde van bedrijven
als Facebook (37 miljard euro) Groupon (5,8) en Twitter (2,8) lijken ook in
de richting van een zeepbel te wijzen.
Wordt er nu al teveel marktwaarde toegekend aan bedrijven als Facebook en
Groupon? Het is moeilijk om de waarde van techbedrijven in te schatten. Vaak
maken ze geen, of maar een beetje winst, dus kijken naar de
koers-winstverhouding heeft geen zin. Een alternatief, ook heel populair
tijdens de eerste internethype, was de waarde van de bedrijven af te zetten
tegen de omzet (zie: de
grafiek: Internetsterren sky high)
Wat je dan ziet, is een behoorlijk gat tussen wat bedrijven daadwerkelijk aan
omzet denken te realiseren, een paar honderd miljoen euro, en de milljarden
euro's die beleggers bereid zijn te betalen. De getallen zijn overigens
schattingen, want bedrijven als Facebook en Twitter zijn niet
beursgenoteerd. Pas als ze echt worden gekocht, of als ze naar de beurs
gaan, weten we de echte waarde.
Realistisch
Hoe scheef de verhouding tussen omzet en geschatte marktwaarde ook is, het is
te kort door de bocht om te roepen dat bijvoorbeeld Facebook die 37 miljard
euro niet waard is.
De marktwaarde van Facebook die nu genoemd wordt, is gebaseerd op een
investering van Goldman Sachs van 450 miljoen dollar. Volgens insiders wordt
de netwerksite, als je kijkt wat Goldman voor dat geld ontvangt, in totaal
gewaardeerd op 50 miljard dollar.
De zakenbank is niet de eerste de beste, en heeft een goede reputatie als het
gaat om het tijdig inzien van zeepbellen. Eerder dan andere banken zagen ze
bijvoorbeeld het knappen van de huizenmarkt in de VS aankomen.
Facebook heeft bovendien al meer dan een half miljard gebruikers en sinds
september dit jaar spenderen Amerikaanse internetters meer tijd op Facebook
dan op Google. De netwerksite is goed voor 10 procent van alle tijd die door
Amerikanen op internet wordt besteed. Dat geeft de enorme potentie weer.
Facebook mag dan in tegenstelling tot Google op dit moment er nog niet echt
goed in slagen haar enorme bereik om te zetten in geld, dat het een
bedreiging vormt voor Google staat buiten kijf.
Beursgangen
De miljarden die worden genoemd voor Facebook en koopjesaanbieder Groupon
mogen misschien niet geheel uit de lucht gegrepen zijn, dat er toch een
zeepbel gaat ontstaan, lijkt onvermijdelijk. Facebook mag dan bij een
beursgang misschien net als Google vijf jaar geleden echt een gouden aandeel
blijken, in het kielzog zullen vele bedrijven volgen waarvan achteraf zal
blijken dat ze toch niet zoveel waard waren. In de angst de boot te missen,
zullen net als in de jaren negentig veel investeerders de plank mis slaan.
Voor weekblad Intermediair
interviewde ik vijf jaar geleden Kevin Kelly. Kelly is de oprichter van
het gerenommeerde blad Wired en een van dé internetgoeroe's tijdens de
hoogtijdagen van de internethype eind jaren negentig. In 2005, vier jaar na
de internethype, vroeg ik hem of de waarde van Google dat toen naar de beurs
ging, niet veel te hoog werd ingeschat. Kelly dacht van niet, en kreeg
gelijk. Maar hij zei ook dat nieuwe zeepbellen rond internetbedrijven
onvermijdelijk zouden zijn.
"Op een hype volgt een periode van stabiele groei van een aantal
internetbedrijven die de vorige hype overleefd hebben die dan weer wordt
gevolgd door een hype. Die hype zal weer overgaan en dan begint het weer
opnieuw. Het is chaotisch, maar dat is de nieuwe economie", aldus
Kelly.
Volgen we de lijn van Kelly, dan lijken we nu aanbeland in een nieuwe
hype.Over een paar jaar kunnen we zien welke bedrijven zullen overleven en
uiteindelijk als winnaar uit de strijd komen.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl