KPN heeft in het derde kwartaal zijn aandeel op de Nederlandse televisiemarkt vergroot ten koste van Ziggo.

Vakblad Telecompaper meldde vrijdag dat het marktaandeel van het telecombedrijf uit Den Haag met 0,4 procentpunt toenam tot 28 procent, terwijl bij Ziggo een daling van 0,5 procentpunt werd gemeten tot 52,8 procent.

“Ziggo heeft moeite om de gelijkmatige daling van het marktaandeel van kabel te stoppen”, aldus analist Kamiel Albrecht van Telecompaper. “Van het nieuwe Ziggo Sport-kanaal, dat exclusief voor tv-abonnees van het bedrijf is gelanceerd, verwachten we dat het kan helpen om de daling van het aantal klanten te vertragen. Misschien kan het zelfs leiden tot groei van het aantal digitale tv-klanten”.

KPN als uitdager op tv-markt

KPN heeft volgens de marktkenner gebruik gemaakt van de moeilijkheden die ontstonden na het samengaan van Ziggo en UPC eerder dit jaar. KPN, de “belangrijkste uitdager op de tv-markt”, sloot het kwartaal af met 2,2 miljoen tv-klanten. Dat is inclusief een kleine 1,8 miljoen abonnees voor IPTV, een dienst waarmee digitaal tv gekeken kan worden over het internet.

Ziggo is ondanks de daling nog altijd marktleider met ruim 4,1 miljoen klanten, waarvan er meer dan 3,3 miljoen gebruik maken van het digitale tv-aanbod van de kabelexploitant.

De totale Nederlandse tv-markt kromp met 9000 aansluitingen naar 7,84 miljoen stuks. Digitale tv had een marktaandeel van 88 procent. Telecompaper schat dat de omzet uit tv-abonnementen stabiel was op 449 miljoen euro.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl