KPN bevestigde vrijdag tarieven voor zakelijke klanten te wijzigen. ,,De tarieven buiten de regio, binnen kantooruren, worden verlaagd. De andere tarieven worden verhoogd.” Daarnaast wordt bellen naar mobiele nummers goedkoper, aldus de zegsman van KPN. ,,We verwachten dat bellen naar mobiel toeneemt en bellen naar vaste nummers afneemt. Daarmee komen we klanten tegemoet.” KPN heeft verreweg het grootste deel van de zakelijke markt voor vaste telefonie in handen. Op de zakelijke mobiele markt heeft KPN meer concurrentie te duchten.

Volgens de A&B Groep, die organisaties adviseert over telefonie, kan de totale stijging van de kosten oplopen tot 7 procent. Slechts in enkele gevallen zou er sprake van een daling. Vorige maand schreef De Telegraaf al dat KPN zakelijke klanten een brief heeft gestuurd met uitleg over nieuwe abonnementen. Wie niet op de brief reageert, zit per 1 januari vast aan een jaarcontract.

Telecomwaakhond Opta zegt onderzoek te doen naar de wijzigingen van de tarieven en voorwaarden, na klachten van onder meer concurrent Tele2. ,,We gaan onder meer onderzoeken of KPN zijn klanten voldoende heeft geïnformeerd over hun opzegrechten”, aldus een woordvoerster. ,,We verwachten begin volgend jaar ons oordeel bekend te maken.”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl