Steeds meer Nederlanders kiezen voor hun mobiele telefoonverkeer een telecomaanbieder die niet beschikt over een eigen netwerk.
Volgens onderzoeksbureau Telecompaper hadden ‘virtuele merken’ als Telfort, Ziggo, Hollandsnieuwe en Tele2 na het eerste kwartaal van het jaar bijna 41 procent van de totale mobiele markt in handen, tegenover 38 procent een jaar eerder.
Ziggo Mobile van kabelaanbieder Ziggo zag het marktaandeel ruim verdubbelen het afgelopen jaar naar vijf procent.
Tegenover de groei van de netwerkloze merken leveren T-Mobile, Vodafone en KPN, die wel over een eigen netwerk beschikken, juist marktaandeel in. Merken zonder netwerk maken wel gebruik van het netwerk van een van die aanbieders. Overigens is een deel van de virtuele merken eigendom van de grote drie. Zo zijn Telfort en Simyo dochtermerken van KPN en is Hollandsenieuwe onderdeel van Vodafone.
Scherpe prijzen
De opmars van virtuele merken komt door de populariteit van basisdiensten die tegen scherpe prijzen worden aangeboden. Ook het SIM only-aanbod doet het goed, aldus de onderzoekers.
Vodafone en T-Mobile hebben beide ruim een vijfde van de markt voor mobiele telefonie in handen. KPN volgt met 18 procent van de markt. Telfort (via KPN) en Tele2 (deels via T-Mobile ) zijn de populairste prijsvechters met een marktaandeel van 9 procent. Hollandsenieuwe (via Vodafone) had een marktaandeel van 6 procent.
Het onderzoek toont ook aan dat de gemiddelde Nederlander met een abonnement 45 jaar oud is. Hollandsnieuwe en Tele2 hebben het grootste aandeel tieners in hun klantenbestand. Die groep vertegenwoordigt circa een vijfde van het totaal. Ziggoklanten zijn over het algemeen het oudst. Dat bedrijf zag het marktaandeel voor mobiel in het afgelopen kwartaal wel verdubbelen tot 5 procent.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl