KPN gaat ook de komende jaren door met snoeien in het personeelsbestand. Om te overleven.
Tot en met 2016 komen tussen de 1500 en 2000 Nederlandse banen te vervallen bij het telecombedrijf, waarbij gedwongen ontslagen niet worden uitgesloten.
De ingreep moet de kosten van KPN met 300 miljoen euro verlagen. Bestuursvoorzitter Eelco Blok sprak dinsdag van een ,,moeilijk besluit”, dat echter onvermijdelijk is omdat KPN de prestaties nu eenmaal moet blijven verbeteren. ,,Anders besta je over 5 of 10 jaar niet meer”, stelde hij. Over de gehele breedte van het bedrijf komen banen te vervallen, ook op het hoofdkantoor in Den Haag.
Vergeleken met vorige reorganisaties is het banenverlies wel kleiner. Het schrappen van banen is volgens Blok, in tegenstelling tot bij de vorige ontslagronde die 4650 arbeidsplaatsen kostte, geen doel op zich. ,,De nadruk ligt nu veel meer op vereenvoudiging van de organisatie en van ons productaanbod. Dat leidt er helaas toe dat we minder mensen nodig hebben.”
Minder producten KPN
KPN is al langer bezig met het terugdringen van het aantal verschillende producten. Bijvoorbeeld op de breedbandmarkt is het aanbod al aanzienlijk verkleind. ,,De klant heeft daar niets van gemerkt”, stelde Blok. ,,Behalve dat die in veel gevallen een beter en sneller product heeft gekregen.”
Plannen om ook te snijden in het aantal merken zijn er vooralsnog niet. Wel worden bijvoorbeeld verkooporganisaties in elkaar geschoven. Blok noemde daarbij het mobiele merk Hi als voorbeeld. ,,Dat wordt nu al verkocht in KPN-winkels, daardoor hebben we een aantal Hi-winkels kunnen sluiten.''
Concurrentie mobiele markt
Juist op de mobiele markt lijdt KPN onder de ,,ongelofelijk heftige'' concurrentie. Blok erkende dat het bedrijf de situatie onderschatte toen het vorig jaar al een verbetering van de resultaten beloofde. ,,De markt is competitiever gebleken dan we een jaar geleden dachten'', zei hij. De resultaten over 2013 vielen daardoor tegen, maar 2014 zal volgens Blok alsnog het beloofde herstel brengen.
Met forse investeringen in zijn netwerken bouwde KPN de afgelopen jaren aan een sterker productaanbod. Die inspanningen hebben een ,,stevig fundament'' gelegd en moeten vanaf dit jaar hun vruchten gaan afwerpen. De daling van het marktaandeel en aantal klanten is het afgelopen jaar tot staan gebracht en in de loop van dit jaar zullen naar verwachting ook de financiële resultaten verbeteren.
Lees ook:
KPN boekt verlies en schrapt banen
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl