Telecomaanbieders KPN, Tele2, T-Mobile en Vodafone hebben miljoenenboetes gekregen voor het onjuist en onvolledig informeren van klanten over hun aanbod op hun websites.
De boetes zijn opgelegd door de Autoriteit Consument & Markt (ACM), na klachten van klanten over onverwachte kosten en hoge rekeningen. De vier telecombedrijven zijn het niet eens met de beslissing en hebben bezwaar ingesteld.
T-Mobile kreeg de hoogste geldstraf. Dat bedrijf moet ruim 3,9 miljoen euro betalen. KPN werd voor bijna 3,5 miljoen euro beboet. Vodafone kreeg een geldstraf van ruim 3,1 miljoen euro en Tele2 moet dik 2,7 miljoen euro overmaken.
De vier bedrijven maakten zich onder meer schuldig aan het niet duidelijk vermelden van eenmalige kosten bij de aanbiedingen van een abonnement. Daardoor leek het aanbod goedkoper dan het in werkelijkheid was.
Volgens de ACM is een website een belangrijk kanaal voor telecomaanbieders om te communiceren met consumenten. “Daarom is het zo belangrijk dat consumenten daar juist en volledig worden geïnformeerd over het aanbod. Zodat zij een goed besluit kunnen nemen en met vertrouwen online hun aankopen kunnen doen. Onjuiste of onvolledige informatie kan bovendien leiden tot oneerlijke concurrentie”, aldus de toezichthouder.
De ACM ontving via haar consumentenloket ConsuWijzer meldingen over onverwachte kosten en hoge rekeningen van telecomaanbieders. Na controle stelde de waakhond vier overtredingen vast:
- Het niet duidelijk vermelden van eenmalige kosten bij de aanbieding van een abonnement, waardoor het aanbod goedkoper lijkt dan het in werkelijkheid is (KPN, Tele2, T-Mobile, Vodafone);
- Het vermelden dat databundels voor gebruik ‘onbeperkt’ waren, terwijl dat niet zo was binnen de EU (Tele2, T-Mobile);
- Bel- en sms-bundels als ‘onbeperkt’ aanbieden, terwijl er een maximum van 3000 belminuten/sms gold (KPN);
- Een abonnement in combinatie met een toestel aanbieden tegen een prijs die alleen gold voor consumenten die al internetklant waren bij Ziggo. Als je dat niet was, kostte het abonnement 5 euro meer (Vodafone).
De ACM heeft voor het eerst omzetgerelateerde boetes opgelegd voor overtredingen van de consumentenregels. Om deze reden vallen de boetes fors hoger uit dan de boetes die de toezichthouder in het verleden voor vergelijkbare overtredingen heeft opgelegd.
Sinds juli 2016 is het boetemaximum van de boetes die de ACM kan opleggen verhoogd naar 900.000 euro of, als dat meer is, 1 procent van de omzet van de overtreder.
Lees meer:
- Dit zijn de 7 beste smartphones ter wereld
- iPhone leasen: dit moet je weten over de kosten en de voorwaarden
- Smartphone verzekeren? Hier moet je op letten als je de telefoon hebt
- De iPhone 11 toont aan dat Apple een belangrijke les heeft geleerd
- Draadloze oplader voor je smartphone kopen? Dit zijn dingen om op te letten