KPN heeft vier boetes gekregen van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), met een totale waarde van bijna 973.000 euro.
Dat werd woensdag bekendgemaakt. Het telecombedrijf gaat in beroep.
Volgens de toezichthouder zou KPN in 2009 en 2010 concurrenten als Tele2 en Online hebben benadeeld door ze bij de introductie van breedbanddiensten op het glasvezel- en kopernetwerk niet tijdig op de hoogte te stellen.
Het bedrijf zou de concurrentie hebben belemmerd door eerst aanbiedingen te doen aan klanten, voordat de branchegenoten werden geïnformeerd. Klanten bleven daardoor verstoken van alternatieve aanbiedingen, die mogelijk voor een lagere prijs hadden gezorgd.
KPN in beroep
Volgens KPN klopt die beschuldiging niet. De toezichthouder was volgens het bedrijf zelf niet duidelijk over de termijn waarbinnen de aankondiging moest plaatsvinden. De ACM stelt dat KPN nieuwe diensten op zijn netwerk minstens twee maanden van tevoren moet melden bij concurrenten.
KPN wijst er echter op dat tot mei 2012 de bepaling gold dat binnen "een redelijke termijn, van in beginsel minimaal 2 maanden" informatie moest worden gedeeld. Die bepaling is volgens het bedrijf op meerdere manieren te interpreteren.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl