- KPN geeft klanten die vast en mobiel combineren op één adres, voortaan gratis toegang tot Netflix of ESPN.
- De provider spreekt van ‘een extra cadeautje voor loyale klanten’, bovenop bestaande combivoordelen. Die blijven bestaan.
- Marieke Snoep, verantwoordelijk voor KPN’s consumentenmarkt, geeft uitleg over de nieuwe strategie.
- Lees ook: Netflix boekt recordgroei abonnees en verhoogt ook prijzen
Klanten van KPN die vast internet/tv en mobiel combineren op één adres, hebben vanaf vandaag gratis toegang tot Netflix of ESPN. Volgens de telecomprovider komen ruim 1,3 miljoen klanten in aanmerking voor een gratis streamingdienst. Marieke Snoep, verantwoordelijk voor de consumentenmarkt bij KPN, spreekt van “een extra cadeautje voor loyale klanten”.
KPN gaat twee soorten Netflix-abonnementen weggeven aan klanten, afhankelijk van welke diensten je afneemt. De provider hanteert drie ‘levels’ voor klanten die minimaal één vast en mobiel abonnement op hetzelfde adres gebruiken.
Level één geeft toegang tot gratis Netflix Basic, ESPN Compleet of de digitale wachtwoordkluis 1Password. Je bepaalt zelf welke dienst je kiest. Om in aanmerking te komen voor level twee, dien je vier extra KPN-punten te verdienen. Die kun je krijgen door een extra mobiel abonnement te koppelen (vier punten), of door verschillende andere diensten af te sluiten (per stuk goed voor één of twee punten). Met level twee krijg je toegang tot Netflix Basic, ESPN Compleet, 1Password, HBO Max Standaard of Disney+ Standaard.
Om toegang te krijgen tot level drie, dien je acht punten te behalen en dus nog meer KPN-diensten op hetzelfde adres af te nemen. De provider beloont die meest loyale klanten (bijvoorbeeld een gezin) met toegang tot Netflix Standaard, Videoland Premium of een van de eerder genoemde diensten.
Miljoenen Nederlanders zijn geabonneerd op één of meerdere videostreamingdiensten. Netflix is de populairste. Een abonnement op Netflix Basic kost los negen euro per maand en laat je kijken in HD-kwaliteit op één apparaat tegelijk. Met Netflix Standaard kijk je in een hogere Full-HD-resolutie en op twee apparaten tegelijk. Dit abonnement kost los 15 euro per maand.
Streamingdienst hoort erbij, volgens KPN
Voor miljoenen Nederlanders hoort een abonnement op één of meerdere streamingdiensten er tegenwoordig gewoon bij, zegt KPN-consumentendirecteur Snoep in een exclusief interview met Business Insider Nederland. “Dus wat KPN steeds meer gaat doen, is ontzorgen in het digitale leven en ervoor zorgen dat jij de beste waar voor je geld krijgt”.
Snoep benadrukt dat het weggeven van Netflix, ESPN of een andere streamingdienst een extra cadeautje is aan trouwe klanten, en geen vervanging van bestaande voordelen voor wie meerdere KPN-diensten combineert. “We zijn al langer bezig met onze eigen loyale klanten belonen. Dat doen we onder andere via het verdubbelen van hun mobiele databundels en het verhogen van de internetsnelheid. Dit is de volgende stap”.
Een stap voor de lange termijn, benadrukt Snoep desgevraagd. “Dit nieuwe combivoordeel is er echt voor de komende jaren”. Als klant hoef je je overigens niet voor lange tijd te committeren aan een bepaalde streamingdienst. Je kunt – zolang je level het toelaat – per maand wisselen, om bijvoorbeeld in de lente voetbal te kijken via ESPN en tijdens de zomerstop over te stappen naar Netflix of HBO Max.
Combinaties van abonnementen met streamingdienst
Er zijn veel combinaties van KPN-abonnementen te maken die voldoen aan de eisen voor respectievelijk levels een, twee en drie. Onderstaande afbeelding laat zien hoe het beloningssysteem in de praktijk werkt.
KPN zet sterker in op binden van klanten
KPN heeft naast loyale klanten belonen ook een andere reden om toegang tot streamingdiensten weg te geven. Snoep hoopt dat KPN-klanten die nu één dienst afnemen, overtuigd raken om extra diensten af te sluiten. Dat kan ze immers gratis toegang tot bijvoorbeeld Netflix opleveren, en betekent tegelijkertijd meer klandizie voor KPN.
De nieuwe combivoordelen gelden daarom niet alleen voor huidige KPN-klanten, maar ook voor klanten die (deels) vanaf een andere provider overstappen en in aanmerking komende KPN-abonnementen afsluiten.
KPN gaat (potentiële) klanten via zijn app, winkels en een campagne op radio, tv, internet en andere kanalen informeren over de nieuwe combinatievoordelen.