KPN voelt dat zakelijke klanten terughoudend zijn door de coronacrisis.
Het telecombedrijf zag in 2020 wel groei bij de mobiele abonnementen. Ook helpt de uitrol van het glasvezelnetwerk bij de verkoop van internetabonnementen.
Volgens topman Joost Farwerck is de klanttevredenheid wel een punt van aandacht.
KPN had afgelopen jaar op de zakelijke markt last van de coronacrisis. Bedrijven waren door de omstandigheden terughoudender met uitgaven voor telecomdiensten. Maar daar staat tegenover dat er volgens KPN in het loop van het jaar wel “bemoedigende ontwikkelingen” waren te zien op de markt voor consumenten.
Topman Joost Farwerck wijst erop dat het aantal mobiele abonnees de laatste tijd groei laat zien. Ook merkt hij dat het klantenbestand voor breedband stabiliseert, wat volgens hem vooral komt door de sterke inzet van KPN op glasvezel.
“We zien wel een negatieve trend in de klanttevredenheid, in zowel de consumentenmarkt als de zakelijke markt”, geeft Farwerck aan in een verklaring. Dit heeft volgens hem verschillende oorzaken, die hij vervolgens niet bij naam noemt. “Dit heeft onze onverdeelde aandacht en we hebben aanvullende maatregelen genomen.”
In totaal ging er bijna 5,3 miljard euro aan omzet in de boeken, een kleine 4 procent minder dan in 2019.
Hoe groot de impact van de coronacrisis was op de cijfers is volgens KPN niet exact te zeggen. Maar de onderneming schat dat de opbrengsten uiteindelijk met zo'n 24 miljoen tot 28 miljoen euro zijn geraakt. Op de winst was de impact waarschijnlijk kleiner. KPN hoefde ook geen beroep te doen op de coronasteun van de overheid.
De nettowinst van KPN kwam afgelopen jaar uit op 561 miljoen euro. Dat is wel wat minder dan de 614 miljoen euro winst uit 2019. Maar volgens KPN komt de afname vooral doordat in het voorgaande jaar nog werd geprofiteerd van boekwinsten op de verkoop van onderdelen.
Voor 2021 rekent KPN op een aangepaste operationele winst (adjusted ebidta) van ongeveer 2,3 miljard euro. De vrije kasstroom bedraagt dit jaar naar verwachting zo'n 765 miljoen euro. Aandeelhouders kunnen in 2021 een dividend van 13,6 cent per aandeel tegemoet zien, een plus van 4,6 procent vergeleken met afgelopen jaar.
Over twee jaar wil KPN een aangepaste operationele winst van 2,45 miljard euro halen en een vrije kasstroom van 1,1 miljard euro tot 1,2 miljard euro genereren.