KPN-baas Maximo Ibarra vertrekt na anderhalf jaar alweer bij het telecombedrijf. De topman, die de Colombiaanse en Italiaanse nationaliteit heeft, wilde vanwege ‘dringende familiaire redenen’ terug naar Italië. Daar gaat hij per 1 oktober aan de slag bij betaalzender Sky Italia.
En dus moet KPN op zoek naar een nieuwe CEO.
De voorkeur gaat daarbij uit naar een Nederlander, vertellen ingewijden tegen het Financieele Dagblad. Ibarra trok zich weinig aan van de Nederlandse overlegcultuur en gooide de structuur van KPN overhoop. Zijn doelstellingen staan niet ter discussie, weet de krant, maar misschien wordt het weer tijd voor gewoon een Nederlander die zich niet direct al impopulair maakt met een autoritaire stijl.
Twee mannen uit eigen gelederen maken volgens het FD de meeste kans op de hoogste positie bij KPN. En er is een vrouwelijke outsider.
Wordt het de oud-minister van Financiën?
Jan Kees de Jager is sinds 2014 financieel directeur van KPN en heeft als oud-minister een flink netwerk in Den Haag: altijd handig. De Jager is ondernemer en medeoprichter van ICT-bedrijf ISM eCompany. Na bijna twee jaar politiek en bedrijfsmatig advieswerk kon hij aan de slag bij KPN, waar hij direct in het diepe werd gegooid. De positie van CFO was in de voorbije jaren een draaideur geworden binnen het bedrijf, dus was het maar de vraag hoe lang De Jager het vol zou houden.
Met zijn vlotte presentatie wist De Jager zijn gebrek aan ervaring in een groot bedrijf goed te compenseren. Hij zit nu al vijf jaar op zijn plek, terwijl er voor zijn komst in zes jaar tijd vier CFO's werden versleten.
Het FD constateert dat De Jager erin is geslaagd van het telecombedrijf weer een financieel stabiele onderneming te maken, ondanks dat de omzet al even krimpt. De krant merkt op dat De Jager ook de interesse in techniek heeft die je van een CEO van een telecombedrijf zou mogen verwachten. Met zijn eigen achtergrond als ondernemer introduceerde hij bij KPN het investeringsfonds KPN Ventures dat investeert in internet-startups.
Wordt het toch de telecomveteraan?
Joost Farwerck was onder voormalig CEO Eelco Blok de hoogste man bij de Nederlandse tak van KPN, toen het telecombedrijf ook nog in Duitsland en de VS actief was. Inmiddels zijn de internationale bedrijfsactiviteiten behoorlijk teruggeschroefd, maar de stap naar CEO ging na het vertrek van Blok dus aan Farwerck voorbij.
Nu Ibarra opstapt, krijgt de oudgediende misschien alsnog die kans. Farwerck is een veteraan in het bedrijf, waar hij in 1993 na zijn studie al in dienst kwam en hij zes jaar geleden als operationeel directeur tot het directieteam toetrad.
De positie van Farwerck is wel behoorlijk uitgekleed, zo constateert het FD, en hij is een man die bij de buitenwereld lang niet zo bekend is als De Jager. Zijn meest recente publieke optreden kwam na de landelijke 112-storing, waarbij hij namens de raad van bestuur het woord mocht voeren: "Geen hack".
Farwerck zou in het bedrijf bekend staan als bescheiden en sociaal. Als COO is hij binnen de organisatie nog verantwoordelijk voor New Business en wat bij KPN wholesale genoemd wordt: de verkoop van ruimte binnen het eigen netwerk.
Maar men wil eigenlijk graag een vrouw
Of het uiteindelijk echt een van de twee KPN'ers wordt, is nog niet helemaal zeker. De raad van commissarissen zou graag een vrouw zien. Het door De Jager geïntroduceerde investeringsbedrijf van KPN is zelf deelnemer in FundRight dat alleen investeert in bedrijven waar minimaal 35 procent van het bestuur een vrouw is.
Herna Verhagen zou wel eens die vrouw voor KPN kunnen zijn. Ze zit al weer zeven jaar als CEO bij PostNL en wordt gezien als een van de beste bestuurders van Nederland. Wat ze wil na PostNL heeft ze tot nu toe tactisch in het midden gelaten.
Wordt het niet de PostNL-topvrouw, dan gaat er nog een andere naam rond – maar dat is dan weer geen vrouw. Jaap Postma is CEO van Nuuday, onderdeel van het Deense telecombedrijf TDC. Dat bedrijf wordt in de wereld van de providers op de voet gevolgd, zo tekent de krant op. Bovendien is Postma een oud-KPN'er en zou hij dus goed in de organisatie moeten passen zonder een hoop zaken op te schudden.