Het is een beetje appels met peren vergelijken: maar de stijging van de kosten van het openbaar vervoer is in tien jaar tijd fors sterker geweest dan de stijging van de autokosten.
Rijden in een eigen auto was in juli van dit jaar circa 25 procent duurder dan in 2009, de prijzen in het ov namen in dezelfde periode met 30 procent toe, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Onder autokosten rekent het CBS aanschaf van een voertuig, onderhoud, brandstof, parkeerkosten, verzekering en motorrijtuigenbelasting. De prijs van vervoerbewijzen voor trein, tram, metro, bus en taxi zijn de ov-kosten, aldus het statistiekbureau.
Het feit dat de stijging van de kosten in het openbaar vervoer harder is gegaan, wil niet zeggen dat het ov in absolute zin duurder is. Sterker nog: in Nederland wordt tien keer zoveel geld besteed aan autokosten als aan het openbaar vervoer. Ongeveer een derde van de autokosten gaat op aan brandstof
Kosten openbaar vervoer en auto in 2019
Kijk je naar de uitsplitsing van de stijging van de autokosten, dan blijkt dat de afgelopen tien jaar vooral de verzekeringspremies en parkeerkosten flink zijn toegenomen.
Afgelopen week bleek dat verzekeraars de premies van aansprakelijkheidsverzekeringen voor auto's dit jaar fors hebben verhoogd. Volgens vergelijkingssite Autoverzekering.nl zijn consumenten voor een WA-verzekering momenteel bijna 700 euro op jaarbasis kwijt. Dat is 8,9 procent meer dan in augustus 2018, een verschil van zo’n 57 euro per jaar.
Volgens de vergelijkingssite is de laatste jaren sprake van een aanhoudende stijging van de premies. Sinds begin 2017 is de prijs van een WA-verzekering in doorsnee met ruim 21 procent gestegen.