De opbrengsten uit advertenties daalden met 2,6 procent tot 54,7 miljoen euro, ondanks stijgende advertentie-inkomsten uit internetactiviteiten. Tegelijkertijd moest TMG hogere kosten maken voor de consolidatie vanHyves en werd het geconfronteerd met hogere prijzen voor papier. Daarnaast maakte het concern kosten voor het uitrollen van de website Dichtbij.nl.

De operationele winst van TMG daalde van 15 miljoen euro in het derde kwartaal van 2010 naar 10,8 miljoen euro afgelopen kwartaal. Het nettoresultaat steeg van 7,3 miljoen euro in 2010 naar 22,5 miljoen euro. Dat is met name te danken aan de deelneming in ProSiebenSat.1, die een resultaat opleverde dat 18,2 miljoen euro hoger lag dan vorig jaar.

,,Belangrijk lagere” winstmarge

De bedrijfslasten waren met 138,6 miljoen euro 5 miljoen euro hoger dan vorig jaar. De omzet kwam uit op 141 miljoen euro, 1,1 procent hoger in 2010.

TMG herhaalde dat het rekening houdt met een ,,belangrijk lagere” winstmarge dan in 2010. Over de eerste 9 maanden van 2011 daalde de zogenoemde ebita-marge van 10,1 procent naar 8,6 procent.

Verder meldde het concern het personeelsbestand bij de huis-aan-huisbladen met 85 voltijdsbanen te reduceren door de integratie van lokale en regionale media. Aanleiding is de druk op de opbrengsten van dehuis-aan-huisbladen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl