De site voor aanbiedingen met groepskortingen Groupon wil Google’s Gmail zo veel mogelijk gaan omzeilen, nu reclames in een aparte bak terecht komen.

Dat liet topman Erik Lefkofsky donderdagavond weten in een toelichting op de kwartaalcijfers van de Amerikaanse kortingensite. Zakenkrant The Wall Street Journal bericht hierover.

Groupon werkt traditioneel veel met aanbiedingen via e-mail mailings, maar omdat Google Gmail zo heeft aangepast dat er apart folders zijn voor ‘sociaal’ en ‘reclame’ is deze aanpak een stuk minder effectief geworden. (Gmail-gebruikers kunnen hun mail desgewenst wel in één bak binnen laten stromen, maar dat is niet meer de standaardinstelling).

“We moeten onze afhankelijkheid van e-mail verder verkleinen en wat er verder gebeurt met Gmail wordt minder relevant”, zie Levkosfky donderdag tegenover de WSJ. Groupon gaf donderdagavond tegenover analisten aan dat het bedrijf een nieuwe site test waarbij gebruikers geen account meer hoeven aan te maken met een e-mailadres om mee te doen aan deals voor groepskortingen.

Groupon: van e-mail naar mobiele app

Groupon werkt vooralsnog voor iets minder dan 40 procent van de kortingstransacties met e-mail. Het bedrijf verwerkt inmiddels meer dan 40 procent van de transacties via mobiele applicaties en wil dit verder opvoeren.

De mobiele app van Groupon is inmiddels 60 miljoen keer gedownload. Het bedrijf had naar eigen zeggen eind september 43,5 miljoen actieve klanten.

De kwartaalresultaten over de maanden juli, augustus en september lieten een gemengd beeld zien. Groupon's omzet steeg met 4,7 procent naar 595 miljoen dollar, zo'n 20 miljoen dollar minder dan door persbureau Reuters gepeilde analisten hadden verwacht.

De omzet trok vergeleken met een jaar eerder 24 procent aan in Noord-Amerika, maar daalde met 21 procent in de regio's Europa, Afrika en het Midden-Oosten.

Groupon boekte een verlies van 2,6 miljoen dollar in het derde kwartaal, maar exclusieve bijzonder posten kwam de winst per aandeel uit op 2 dollarcent. Dat was één cent meer dan analisten hadden verwacht.

Lees ook:

Mathijs Bouman over De Waarde van Gratis

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl