De kortingen die webwinkels bieden op speelgoed, zijn vaak nep. De van/voor-aanbiedingen kloppen veelal niet, omdat de ‘van-prijs’ nooit is gerekend.
“Op deze manier worden fikse kortingen gesuggereerd en daarmee consumenten misleid”, zo meldde de Consumentenbond donderdag. Ook komt het geregeld voor dat zowel de ‘van-‘ als de ‘voor-prijs’ plotseling hoger wordt.
De Consumentenbond deed onderzoek naar de prijscommunicatie van verschillende webwinkels. Volgens het onderzoek heeft bol.com de meeste nepaanbiedingen, 70 procent van de kortingen op speelgoed zijn nep.
Ook Wehkamp, Intertoys, Bart Smit, Blokker en andere verkopers maken zich in hun onlinewinkels schuldig aan de praktijken. V&D en Toys’R’Us hebben met nog geen 10 procent de minste misleidende aanbiedingen.
Prijzen gebaseerd op die van andere winkeliers
Directeur Daniel Ropers van bol.com zegt in een reactie het niet eens te zijn met de Consumentenbond. De prijs waarnaar bol.com bij zijn aanbiedingen verwijst, is de consumentenadviesprijs die door de leverancier is vastgesteld, aldus Ropers. Als de adviesprijs niet beschikbaar is, baseert bol.com zich op de prijzen van andere winkeliers.
Maar de Consumentenbond vindt dat als de aanbieding is afgeleid van een adviesprijs, winkels dat moeten vermelden. Dat geldt ook als de 'van-prijs' een prijs is die door andere aanbieders zou worden gehanteerd.
Wehkamp past vermelding prijzen aan
Een andere boosdoener, Wehkamp zegt donderdag tegen de NOS dat ze de prijzen gaan aanpassen. Toch ontkent het online warenhuis dat ze hun klanten misleiden. Een woordvoerder laat weten dat de webshop geen voordeel behaalt aan het vermelden van een te hoge 'van-prijs'. "We dachten dat we op de goede weg waren sinds de Consumentenbond ons hier vorig jaar ook al op wees."
De woordvoerder belooft dat Wehkamp vanaf aanstaande dinsdag duidelijk bij de doorgestreepte prijzen zal vermelden dat het om adviesprijzen van leveranciers gaat.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl