Naast gevestigde biermerken als Heineken, Amstel, Grolsch en Bavaria worden we sinds kort om de oren geslagen met het nieuwe biertje Kordaat.
Op de televisie komen steeds enthousiaste spotjes voorbij en ook de posters in bushokjes zijn moeilijk te missen. “Kordaat: dat ben je, dat drink je.”
Maar waar komt Kordaat ogenschijnlijk uit het niets ineens vandaan en waar is het te koop? RTL Z zocht het uit.
Met een beetje zoeken op internet is al snel duidelijk dat Kordaat alleen bij supermarktketen Lidl te koop is. De reclamecampagne zonder enige verwijzing naar Lidl is opmerkelijk, omdat de supermarktketen normaal gesproken flink uitpakt met verwijzingen naar de naam, schrijft RTL Z.
“Eerst het merk vestigen, dan pas de link leggen”, laat woordvoerster Sascha van der Helm daarover weten.
Moeilijker is het om erachter te komen waar Kordaat gebrouwen wordt. Er bestaat een brouwerij met de naam Kordaat in het Limburgse dorpje Linne, maar die heeft niks te maken met het nieuwe bier van de Lidl. De eigenaar is momenteel niet erg actief, maar wil wel met Lidl in gesprek, omdat hij de naam wil blijven gebruiken.
Na een belrondje van RTL Z langs Grolsch, Hertog Jan en Bavaria blijkt die laatste de meest waarschijnlijke brouwer van Kordaat. Terwijl Bavaria zelf wil bevestigen noch ontkennen, geeft Lidl zelf toe dat het nieuwe huismerk inderdaad uit de ketels van Bavaria komt.
Schendt Kordaat auteursrechten?
Heel origineel blijkt Kordaat niet met reclame-uitingen en de naam zelf. Kordaat doet erg denken aan het hipstermerk Kornuit van Grolsch en volgens merkendeskundige Bas Kist is dat op het randje: "De eerste drie letters zijn bij merken heel belangrijk. Het is een dubbeltje op zijn kant."
En een zin op de website van Kordaat is letterlijk hetzelfde als hoe Hertog Jan zijn bier aanprijst: 'Alleen de rijkste mout, de mooiste hop en kristalhelder natuurzuiver water uit de Eiffel zijn goed genoeg', inclusief spelfout. Eifel schrijf je namelijk met één f en niet met twee.
Kist zegt tegen RTL Z dat dit regelrechte auteursrechtenschending is, maar woordvoerster Van der Helm van Lidl reageert laconiek: "Laten we zeggen dat er bij brouwers in Nederland wel meer water vanuit de Eifel komt."
Studio Kordaat niet gelukkig
Ook Studio Kordaat, een bureau voor grafisch ontwerp en communicatie, is niet gelukkig met het nieuwe bier van Lidl, meldt het Financieele Dagblad. Een advocaat heeft de supermarkt verzocht om het merk te schrappen.
Studio Kordaat werd overspoeld met e-mails. Mensen vonden de campagne van Lidl vrouwonvriendelijk en dachten dat het Leidse bureau erachter zat.
Hoe dan ook, het geheimzinnige Kordaat is best een goedkoop biertje. Een krat van 24 flesjes kost bij de Lidl ongeveer 6,50 euro.