ANALYSE – Met de komst van Dunkin’ Donuts heeft Nederland er een nieuwe fastfoodketen bij. En dat past in een trend: ook fastfood gaat de winkelstraat overnemen.
We raakten al gewend aan McDonald’s, KFC, Burger King en andere vanuit Amerika overgewaaide fastfoodketens. Maar toch, Dunkin’ Donuts gaat een stap verder. Geen terrasjes of zitplaatsen, hooguit een paar sta-plaatsen.
Door ketens zoals Dunkin’ Donuts, met weinig vierkante meters in de winkelstraat en dus lage kosten, raakt eten op straat nog meer ingeburgerd. De horeca in winkelgebieden neemt zo weliswaar toe, maar het zijn lang niet altijd restaurants, cafés en terrasjes.
Het begon misschien wel een twintig jaar geleden met de haphoek van Emile Ratelband in Arnhem. Een vergrote kast was nodig voor de frituurpan. De puntzakken met frites werden tegen lage prijzen aangeboden en er werd lopend gegeten. Steeds vaker zal dit gebeuren.
Frites en andere snacks lenen zich voor consumptie onderweg, maar bij de hamburger is eten op straat lastiger vanwege alle ingrediënten die erop zitten. Zitten is dan prettiger. Maar dat geldt weer niet als de “lekkernij” vast en stevig is, zoals een donut, broodje of cake.
Maakt Dunkin' Donuts een kans?
Zeker wel. Winkelcentra en binnensteden worden steeds meer verblijfslokaties met méér horeca en minder winkels. Lang niet altijd wil je gaan zitten, zeker niet als het weer wat minder is. Al snel komen er dan Amerikaanse concepten van fastfood, die je lopend opeet. Dunkin’ Donuts is de eerste die dit concept neerzet met sta-tafels. Even wachten en er volgen er meer.
Maar is dit gewenst? Zolang winkels niet aantrekkelijk genoeg zijn om juist daar te kopen, maar winkelcentra wel aantrekkelijk zijn om te verblijven met allerlei vormen van vrijetijdsbesteding, horeca en belevenis-activiteiten, zullen er steeds meer van dit soort fastfoodketens komen. Amerikaanse facetten zullen hier ook meer zichtbaar zijn.
De diversiteit die er nu gaande is bij winkels (ketens versus boetiekjes en zelfstandige ondernemers) zal ook bij de horeca gaan komen: fastfood zonder en met zitplaatsen, natte en droge horeca.
Per saldo komt er dus een grote mate van diversiteit in het hele winkelgebied, waardoor er voor ieder wat leuks is en voor iedereen een reden om maar naar een binnenstad of winkelgebied te gaan. Het aantal bezoekers zal toenemen, de gezelligheid ook. Dat is nu weer goed voor iedereen.
Cor Molenaar is hoogleraar E-Marketing aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en adviseur van gerenommeerde bedrijven, zowel in de retail als de dienstverlening. Daarnaast is hij directeur van het adviesbureau eXQuo consultancy, voorzitter van het RFID platform Nederland, en voorzitter van de Stichting Thuiswinkel certificering (thuiswinkelwaarborgmerk).