- Een nieuw rapport over de toekomst van reizen rept over een “CO2-paspoort”.
- In theorie kan zo’n paspoort een rem zetten op de jaarlijkse CO2-uitstoot van reizigers.
- Volgens duurzaamheidsexperts in de reisbranche zijn er effectievere manieren om groen reizen te stimuleren.
- Lees ook: Luchtvaart verwacht in 2024 record van 4,7 miljard passagiers, méér dan voor de coronacrisis
Het klimaat kampt met de gevolgen van overmatig toerisme. Immers: door al dat gevlieg stoten we als mensheid behoorlijk wat CO2 uit.
Een eventuele oplossing is de invoering van een zogenoemd “CO2-paspoort”, dat een rem zet op hoeveel reizigers jaarlijks mogen uitstoten.
Het idee erachter is om de jaarlijkse CO2-uitstoot van reizigers te reguleren, blijkt uit een recent rapport van consultant The Future Laboratory, dat werd uitgegeven door reisbedrijf Intrepid.
Liefst 29 procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen ontstaat door transportbewegingen, zoals reizen met het vliegtuig, de auto of de treien, blijkt uit cijfers van de Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA).
Reizen met het vliegtuig zorgt voor een relatief grote CO2-uitstoot, aldus CEO Paloma Zapata van Sustainable Travel International. Deze organisatie ontwikkelt reisstrategieën voor overheden en bedrijven.
"We zijn bezig met de spannendste race tegen de klok ooit: hoe komen we op tijd bij netto nul CO2-uitstoot?", zegt Zapata tegen Business Insider. "Als we reizen, verbruiken we veel grondstoffen."
CO2-paspoort beperkt emissies reizigers
Het concept van een CO2-paspoort zou uiteindelijk weleens broodnodig kunnen blijken, zegt Alex Hawkins tegen Business Insider. Hawkins gaf leiding aan de totstandkoming van het rapport.
"Het idee van CO2-paspoorten is gebaseerd op het idee van een individueel CO2-budget", zegt Hawkins. "Dit stelt een limiet stelt aan de hoeveelheid CO2 die mensen over een bepaalde periode mogen uitstoten".
Hawkins geeft toe dat het niet een geheel nieuw concept is. Een onderzoek uit 2008 voor het Britse parlement repte al van een handelssysteem voor individuele CO2-emissies. "CO2-paspoorten brengen dat idee een stap verder", omdat ze gepaard gaan met het bijhouden en limiteren van CO2-emissies bij reizen, aldus Hawkins.
Volgens het rapport moeten mensen hun CO2-uitstoot beperken tot 2,3 ton per jaar (2.300 kilo), willen we een klimaatcrisis voorkomen. Voor veel landen zal dat een behoorlijke uitdaging worden. Zo stoot de gemiddelde inwoner van de Verenigde Staten liefst 16 ton uit per jaar, aldus het rapport.
Voor Nederland ligt het gemiddelde per hoofd van de bevolking op bijna 9 ton (8.977 kilo) per hoofd van de bevolking op jaarbasis, als je uitgaat van 158 miljoen ton CO2-uitstoot in 2022 en 17,6 miljoen inwoners in 2022.
CO2-paspoort wordt ingewikkeld om in te voeren
Toch zien onderzoeker Hawkins en topbestuurder Matt Berna van reisorganisatie Intrepid een CO2-paspoort niet als een gewenste oplossing voor het klimaatprobleem.
"Dit is de toekomst die we niet willen," zegt Hawkins tegen Business Insider. "We wilden dit concept schetsen als provocatie, om te zeggen dat als we geen serieuze actie ondernemen tegen de klimaatcrisis, er een kans is dat onze vrijheden op andere manieren worden beperkt."
"In theorie is het een valide idee, maar praktisch zie ik niet hoe dit zou kunnen werken", zegt vrijetijdsonderzoeker Anna Abelson van de New York University.
Het zal moeilijk zijn om mensen enthousiast te krijgen voor het idee van een CO2-paspoort, denkt Hawkins. Bovendien is internationale samenwerking nodig met tal van belanghebbenden om het te laten slagen. "Als we bepaalde beperkingen op het individuele verbruik van CO2 opleggen, raakt dat mensen op verschillende manieren."
Abelson, Berna en Zapata zien meer in alternatieve strategieën om de negatieve impact van toerisme op het milieu aan te pakken, zoals gebruik maken van biobrandstoffen bij vliegreizen en het reguleren van CO2-emissies in de luchtvaart door overheden.
Het zal makkelijker zijn om stappen te maken met duurzaam transport, denkt ook Hawkins: "Er gebeurt een boel in de wereld van de duurzame luchtvaart".
Vliegtuigen beginnen gebruik te maken van duurzame brandstoffen, gemaakt van materialen zoals afval en plantaardige olie. Data van de International Air Transport Association toont aan dat duurzame brandstoffen voor vliegtuigen de CO2-uitstoot tot 80 procent verlagen vergeleken met kerosine.