- We hebben meer dan 15 barista’s gevraagd naar de etiquetteregels die elke klant zou moeten aanhouden in een koffietentje.
- De meest genoemde regel: Wees vriendelijk tegen je barista en verwacht geen diepgaande gesprekken over je dag of gesteldheid.
- Ook werd het werken in koffietenten veel genoemd: wees dan netjes en bestel meer dan 1 koffie als je langer dan een paar uur blijft.
Werken als een barista in een koffietentje kan een uitdagende baan zijn. Barista’s zijn de hele dag op de been, moeten iedere klant vriendelijk te woord staan en dealen met half opgegeten croissants, hete koffies die omvallen en luid bellende flexwerkers.
Wil je het leven van je barista makkelijker maken? Dit zijn 7 barista-aanbevolen etiquetteregels die je in gedachten moet houden als je je volgende bakkie gaat halen.
1. Check het menu en maak je keuze voor je in de rij gaat staan
De menu’s van koffietentjes lijken langer en langer te worden. Bestelde je vroeger een koffie verkeerd als je koffie met melk wilde, inmiddels kun je kiezen uit opties als een flat white, cortado of macchiato. En dan hebben we het niet eens over alle melkalternatieven die tegenwoordig op het menu staan.
“Wees niet bang om vragen te stellen”, zegt voormalig Starbucks-medewerkster Laura LeMoon (35). “De meeste barista’s helpen je graag bij het kiezen van een drankje, maar houd er wel rekening mee dat er geen tijd is om alle opties uit te leggen als er een rij staat.”
2. Verwacht niet dat je barista altijd een goed humeur heeft
Barista's staan bekend om hun vriendelijkheid, maar je hoeft ze niet terecht te wijzen als ze je om 6.00 uur in de ochtend niet vrolijk toelachen. Als een barista druk bezig is of gewoon niet in de stemming is voor een korte interactie, respecteer dat dan.
3. De klant heeft niet altijd gelijk
“Als het op koffie aankomt, is het oké om kieskeurig te zijn”, zegt Abby Seitz (24), een voormalige barista uit Jeruzalem. “Maar wees niet onbeleefd als het drankje dat je krijgt anders is dan wat je verwachtte.”
"Wees niet verbaasd als je cappuccino niet dezelfde dikke schuimlaag heeft als je een bijvoorbeeld een melkalternatief bestelt", zegt ze. "Soja- en amandelmelk schuimen niet zo goed als zuivel."
4. Wees geduldig
"Het is echt vervelend als we op de vingers worden gekeken of uitgelegd krijgen hoe we specifieke koffies moeten bereiden, terwijl we daarvoor zijn opgeleid", zegt voormalig Starbucks-werknemer Lisa Marie Basile.
"Of je nu wacht op de barista die je bestelling probeert te perfectioneren of er een grote groep voor je in de rij staat, het is zelden de schuld van de barista als je lang moet wachten. Heb je haast? Kies er dan voor je eigen koffie te zetten in plaats van iets af te halen."
5. Voel je thuis, maar ook weer niet te veel
We hebben bijna allemaal wel die meme gezien van die man die met zijn blote voeten op een koffietafel zijn krant zit te lezen. “Doe dit alsjeblieft niet”, zegt Alyssa P. (39), een voormalige barista uit Pittsburgh.
“Denk eraan, je bent niet thuis. Laat je schoenen aan en houd je spullen in de buurt. Probeer niet de sfeer te controleren. De barista kan niet voortdurend van radiozender veranderen of de muziek harder of zachter zetten om aan ieders voorkeur te voldoen. Neem een koptelefoon mee als je je eigen muziek wilt luisteren en pak een trui in als de kans bestaat dat je het koud krijgt in een locatie met airconditioning.”
6. Wees respectvol als je komt werken
Koffietentjes zijn ingespeeld op een handjevol mensen die met hun laptop een paar uur komen werken. “Kies een plek met voldoende zitplaatsen en deel je tafel of vertrek als je merkt dat het te druk wordt”, zegt Luka Sanchez (26), eigenaar van het Common Grounds Cafe in New York.
Als je meerdere uren in de koffietent doorbrengt, zorg dan ook dat je meer dan een drankje bestelt. De locatie is afhankelijk van jouw bestellingen. Wees dus niet gierig en geef wat meer geld uit in ruil voor de gratis wifi.
7. Houd rekening met andere klanten als je als groep binnenkomt
Of je nu met een studiegroep of een paar vrienden binnenkomt, koffietenten zijn perfecte locaties om met elkaar af te spreken. "Maar denk na over de groepsgrootte voor je bij een koffietent binnenstapt", zegt Clinton Owner (41), een voormalige barista uit Ohio.
"In mijn oude werkplek", vertelt Owner, "neemt een groep van meer dan vijf bijvoorbeeld veel te veel ruimte in, wat meteen effect heeft op de sfeer in de koffietent. Dat jaagt andere klanten de deur uit. Kies daarom een ruimte die groot genoeg is voor de hele groep en anderen klanten die ook in rust een koffie willen drinken."