- Het aantal koffie- en lunchzaken is in vijf jaar tijd met meer dan een kwart gegroeid.
- De opmars van koffietenten in stedelijke centra zette ook tijdens de coronapandemie door.
- Koffiezaken doen het onder meer goed bij thuiswerkers.
- Lees ook: Duur wonen in de Randstad dichtbij je werk, of verhuizen, meer reizen en thuiswerken: zo kunnen de maandlasten uitpakken
Op steeds meer plekken in Nederland kunnen mensen terecht voor een verse kop koffie. In vijf jaar tijd is het aantal koffietenten en lunchrooms met bijna 27 procent gegroeid. Het aantal gespecialiseerde koffiezaken is bijna verdubbeld. Dat blijkt uit een analyse van ANP/LocalFocus op basis van cijfers van horecadatabase Datlinq.
Nederland telde in juli van dit jaar ruim 3.900 lunchrooms en bijna 1.400 gespecialiseerde koffietenten. Begin 2017 waren dit er nog respectievelijk 3.500 en 700. Utrecht is de provincie met de grootste toename van het aantal plekken waar mensen koffie kunnen drinken, met een stijging van bijna 45 procent. Daarna volgen Zeeland en Gelderland.
Van de grootste gemeenten steeg het aantal koffie- en lunchtenten het hardst in Zoetermeer. In vijf jaar tijd nam dit aantal locaties in de Zuid-Hollandse gemeente met 60 procent toe. Ook in Westland, Leiden, Nijmegen, Apeldoorn en Haarlemmermeer is het aantal koffie- en lunchtenten in die periode met minstens 50 procent toegenomen.
Koffie en lunch afhalen ook populair bij thuiswerkers
Horecazaken moesten in 2020 en 2021 meerdere keren de deuren sluiten vanwege de uitbraak van het coronavirus, hoewel eten en drinken afhalen wel mogelijk bleef. Desondanks groeide het aantal horecazaken in die jaren. Die ontwikkeling was ook te zien bij de koffie- en lunchzaken.
Econoom Katinka Jongkind van ING ziet er een aantal mogelijke verklaringen voor dat het aantal koffie- en lunchzaken niet is afgenomen, maar juist gestegen. "Iedereen werkte thuis en wilde natuurlijk een bak koffie of een broodje halen. Tijdens de lockdowns konden mensen wel eten en drinken afhalen, waardoor met name koffie- en lunchzaken het omzetverlies wisten te beperken. Bovendien konden veel horecazaken het hoofd boven water houden dankzij overheidssteun."
De onderzoekers van Datlinq spreken van een koffiezaak als er een groot assortiment aan koffievarianten is waar eventueel iets kleins als een gebakje of muffin bij kan worden gegeten. Een lunchplek is een locatie waar mensen overdag broodjes en kleine maaltijden kunnen eten en afhalen en met een beperkte of geen warme menukaart.