De geboorte van een kalfje is een intensieve gebeurtenis voor boeren.
Je weet niet precies wanneer de koe gaat kalveren, en dus zit er niets anders op dan in de buurt blijven wachten tot het moment daar is. Maar ondertussen draait de boerderij gewoon door en vraagt het bedrijf een strakke, efficiënte bedrijfsvoering.
Het Britse Moocall bouwde samen met Vodafone een oplossing: een slimme sensor die je aan de staart van de koe hangt. Boeren weten dat een zwangere koe in de uren voordat ze gaat baren opvallend met haar staart beweegt. Naarmate de bevalling dichterbij komt, laten die bewegingen een specifiek patroon zien.
De sensor monitort de weeën en stuurt een uur voor de verwachte bevalling een sms’je naar de boer. Hij verliest minder tijd en kan zo ongestoord doorwerken – of een nacht doorslapen – en het kalfje heeft een grotere kans op overleving. Het systeem is in 2015 op de markt gebracht en wordt nu al door boeren in 40 verschillende landen gebruikt.
“Omdat het om dieren draait of omdat het zich op het land afspeelt, hebben mensen vaak een romantisch beeld bij het agrarische leven, maar links- of rechtsom is deze industrie ongelofelijk hightech”, zegt Dirk Strijker, bijzonder hoogleraar Plattelandsontwikkeling aan Rijksuniversiteit Groningen.
Precisielandbouw
Het agrarische werk wordt vandaag de dag compleet anders georganiseerd, voegt hoogleraar strategisch management en ondernemingsbeleid aan Erasmus Universiteit Henk Volberda dan ook toe. Innovatie is overal in deze sector. “Denk aan zaken zoals precisielandbouw, waarbij planten en dieren heel nauwkeurig de behandeling krijgen die ze nodig hebben. Met name het routinewerk op de boerderij kan geautomatiseerd of gerobotiseerd worden dankzij dit soort ontwikkelingen.”
En dat gaat heel snel, volgens Volberda. “Ik vraag me sterk af of een boer straks nog om half vijf ‘s ochtends op moet staan om de melkrobot aan te zetten, zoals nu. Ingenieurs zijn nu al bezig om ook dat te automatiseren.”
En een boer die zittend op zijn tractor kijkt waar het land bemest moet worden? Ook die tijd is geweest. Dat ziet ook Jelmer Letterie, propositie manager bij VodafoneZiggo en verantwoordelijk voor het opbouwen van het IoT-portfolio van het merk. “Een mooi voorbeeld zijn hydrometers die je op je land kunt plaatsen die verbonden zijn met internet. Zo kun je altijd realtime zien of de grond te nat is of juist te droog. Moet er gesproeid worden of wil je toch een dagje wachten?”
Alle data die je zelf vergaart als ondernemer worden nóg interessanter wanneer je ze koppelt aan data die al aanwezig zijn. Letterie: “Bijvoorbeeld aan informatie van het KNMI over de verwachte regenval, zo kun je optimaal gebruik maken van je voorspellende vermogen.”
Voordelen
Data verzamelen en duurzamer werken zijn niet de enige voordelen van IoT. Minder tussenkomst van de boer en meer automatisering betekent namelijk op de korte en lange termijn een hogere productiviteit en minder arbeidskosten. Ook zouden bedrijven dit soort technologieën kunnen adopteren om te concurreren met anderen of om nieuwe verdienmodellen uit te rollen.
“Veel arbeidsintensieve processen zijn de afgelopen jaren naar andere landen gegaan – Marokko, Spanje – omdat de arbeidskosten daar laag zijn. Door dit soort slimme oplossingen kunnen we deze markten weer naar ons toetrekken”, geeft Volberda als voorbeeld. “Dit is een hele grote kans voor de agri-business.”
Kennis
Toch is het volgens Volberda belangrijk om niet alleen op tech-innovaties te focussen. Uiteindelijk draait het om de mensen erachter. “Fantastisch alle ontwikkelingen in de sector, maar als je niet de juiste mensen hebt om ermee te gaan werken… Je moet ook innoveren in kennis.”
De agrariër zal steeds meer ICT-vaardigheden moeten hebben. Maar geen nood: “De ontwikkelingen gaan stap voor stap”, zegt Strijker. “Iedere ondernemer doet telkens een kleine stap voorwaarts waardoor hele industrieën naar een hoger level gaan.”
Waar begin je zelf?
“Elk bedrijf begrijpt dat digitalisering veel kansen biedt om relevant te blijven”, zegt Letterie. “Voor een boerenbedrijf – en elke andere onderneming – geldt: laat je niet afschrikken door de grootsheid die je bij dit soort onderwerpen voelt.”
Hij geeft een voorbeeld. Kenmerkend voor IoT – en een grote valkuil – is dat het landschap versnipperd is. “Als ondernemer kom je bijvoorbeeld een bedrijf tegen dat gespecialiseerd is in hydrometers, maar dat is dan ook het enige wat ze doen. Wie regelt de connectiviteit? En wie is eigenaar van het dataplatform? Wie plaatst die slimme meters op je land? De oplossing: ga op zoek naar partijen in de markt die al deze ondernemers bij elkaar brengen. Dat is precies de rol die Vodafone in dit proces kan vervullen.”
De tip van Letterie: begin klein met IoT en bouw het langzaam uit. “Bijvoorbeeld met een akkerveldje en schaal dat vervolgens op. Voor je het weet ben je een paar jaar verder en heb je een digitaal bedrijf.” IoT is volgens hem wat dat betreft een goede roadmap voor digitale transformatie.
Dit is het tweede artikel in een reeks over IoT in samenwerking met Vodafone.
Bij Vodafone draait het Internet of Things niet alleen om things, maar vooral om mensen en de dingen die zij ermee doen. Of het nu gaat om slimmer en efficiënter werken, kosten besparen in je dagelijkse productie of een disruptief product lanceren: het Internet of Things van Vodafone maakt het mogelijk. Begin vandaag nog op vodafone.nl/iot.
Lees ook: 1 op de 3 bedrijven werkt al met Internet of Things: dit wil je weten voor jouw bedrijf