De Koninklijke Nederlandse Voetbalbond (KNVB) gaat bekijken of de sponsordeal met Nike helemaal volgens het boekje is gesloten. De oud-directeur van Nike, de Nederlander Cees van Nieuwenhuizen, wordt genoemd in een groot corruptieschandaal.
Dat schrijft het Financieele Dagblad woensdag. Van Nieuwenhuizen, een voormalig sportjournalist van Het Parool en Voetbal International, sloot namens Nike in 1996 een sponsordeal met het Nederlands elftal. Die deal is in 2014 verlengt tot 2026.
Nu de naam van Van Nieuwenhuizen, oud-zaakwaarnemer van bondscoach Guus Hiddink, opduikt in een grote corruptiezaak in Brazilië, gaat de bond kijken of alles wel helemaal volgens de regels is verlopen.
Nike sloot in 1996 een reusachtig contract met de Braziliaanse voetbalbond: voor een bedrag van 160 miljoen dollar voor 10 jaar werd Nike de exclusieve leverancier. Maar volgens de Amerikaanse justitie kwam Nike in een apart contract overeen nog eens 40 miljoen dollar te betalen aan Traffic, een marketingbureau dat voor de Braziliaanse voetbalbond werkte.
Onder dat aparte contract met sportmarketingbureau Traffic staan de handtekeningen van de gehele top van Nike, onder wie mede-oprichter Philip Knight, én die van Cees van Nieuwenhuizen.
Steekpennningen
Dat bedrijfje Traffic sluisde volgens de Amerikanen een deel van dat geld weer door naar één of meer functionarissen van de Braziliaanse voetbalbond. Justitie spreekt onomwonden over ‘steekpenningen en kickbacks’. Van die 40 miljoen dollar heeft Traffic 30 miljoen in drie jaar in rekening gebracht bij Nike. De toenmalige topman van de Braziliaanse voetbalbond, Ricardo Teixeira, trad in 2012 af na beschuldigingen van corruptie.
Van Nieuwenhuizen, een voormalig sportjournalist van Het Parool en Voetbal International, speelde een sleutelrol bij Nike’s entree in de mondiale voetbalwereld, die in de jaren negentig nog werd gedomineerd door Adidas.
Nike, wiens Europese hoofdkwartier in Hilversum zetelde, was in die tijd nog vooral een merk voor hardlopers, maar het contract met de Braziliaanse voetbalbond betekende een internationale doorbraak. In de jaren daarna wist Van Nieuwenhuizen ook andere landen, clubs en topspelers voor Nike te contracteren. Inmiddels zet het bedrijf 2,3 miljard dollar per jaar om in voetbal.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl