Om de onrust bij luchtvaartcombinatie Air-France-KLM – en dan vooral bij de Franse tak van het bedrijf – weg te nemen zou de structuur van het moederbedrijf weer als vanouds moeten zijn.

Bronnen rondom KLM zeggen de aanstelling van een co-topman van KLM-huize, zoals eerder het geval was, een goed idee te vinden.

Mocht Air France-KLM met een dergelijke wijziging akkoord gaan dan zou dat betekenen dat de oude structuur in ere wordt hersteld.

Air France-KLM had tot vijf jaar geleden een tweekoppige leiding. Dat was een overblijfsel van de fusie van de Franse en Nederlandse luchtvaartmaatschappijen in 2004.

Ten tijde van het samengaan was de Fransman Jean-Cyril Spinetta de hoogste baas van het bedrijf, met KLM-baas Leo van Wijk als zijn rechterhand. Die twee worden ook gezien als de architecten van de fusie.

In de loop van de jaren is de structuur gewijzigd. Ook de verhouding binnen het bestuur is meer doorgeslagen naar de kant van Air France, dat de grootste partij is van de twee. Ook doordat meer taken werden overgeheveld naar het moederbedrijf.

Bij bestuurders van KLM zouden de irritaties oplopen door de stakingen, verliezen en onrust bij Air France. Die perikelen leidden vrijdag tot het aangekondigde vertrek van topman Jean-Marc Janaillac.

Ook gaan geluiden op dat KLM moet proberen verder te gaan zonder Air France. In theorie is dit mogelijk, maar dit lijkt onwaarschijnlijk. Ook omdat Air France binnen de samenwerking de bovenliggende partij is. Die zullen niet zomaar besluiten om het goed draaiende KLM van de hand te doen, aldus de bronnen.

Minister Hoekstra overlegt in Parijs

De Nederlandse overheid houdt een 'vinger aan de pols' van de situatie bij Air France-KLM, heeft minister van Financiën Wopke Hoekstra laten weten. Hij is vrijdag in Parijs om met zijn Franse collega Bruno Le Maire over de Europese Monetaire Unie te spreken. "Ongetwijfeld zullen we het dan ook weer hebben over Air France-KLM."

Hoekstra is net als Le Maire erg bezorgd over de situatie. "Het is in het belang van de onderneming dat daar snel rust komt en dat men daar snel weer met elkaar om de tafel gaat zitten. Je hoeft geen grote bedrijfskundige te zijn om te weten dat de luchtvaartmarkt erg competitief is. Dat betekent dat de onderneming ook zal moeten letten op de kosten en op de loonkosten."

Als de bonden doorgaan met staken dan staat de toekomst van Air France op het spel, herhaalde Le Maire eerder op de dag al in een radio-interview. "We leven in een wereld waarin veel luchtvaartmaatschappijen verdwenen zijn.''

Nederland heeft geen aandelen in het concern

Frankrijk heeft volgens een woordvoerder van Air France-KLM een belang van 14 procent in het concern. De Franse overheid blijft voorlopig minderheidsaandeelhouder en laat de onderhandelingen met de vakbonden in Frankrijk over aan het volgende bestuur van de luchtvaartgroep.

Nu aandelen verkopen is volgens Le Maire sowieso niet zo verstandig, omdat de beurskoers van het bedrijf de afgelopen dagen een flinke tik heeft gekregen.

Onlangs zeiden verschillende economen dat Frankrijk er goed aan doet zijn aandelen Air France-KLM van de hand te doen. Sinds begin dit jaar is de waarde van het concern al zo ongeveer gehalveerd. Nederland heeft geen aandelen in het Frans-Nederlandse moederbedrijf. Volgens Hoekstra is een belang verwerven, bijvoorbeeld om meer invloed te kunnen uitoefenen, momenteel 'niet aan de orde'.

Het slepende loonconflict bij het concern in Frankrijk dwong topman Jean-Marc Janaillac zijn vertrek aan te kondigen, nadat een meerderheid van het Air France-personeel tegen zijn uiterste loonbod had gestemd. Dat veroorzaakte een schrikreactie bij beleggers. Franse vakbonden hebben de directie van Air France opgeroepen om de dialoog weer aan te gaan met werknemers.

LEES OOK: Dit zijn 2 scenario’s voor KLM als Air France wegkwijnt: leegplukken of in een keer verkopen