Een opmerkelijke uitspraak van KLM-topman Pieter Elbers: “Geniet, maar vlieg met mate.”
In een interview met Trouw trekt Elbers de vergelijking met drinken. “Wij vinden dat je bewust moet vliegen. Analoog aan ‘drink met mate’.”
Hiermee werpt KLM zich op als luchtvaartmaatschappij die voorop loopt in duurzaamheid. Elbers wil mensen aan het denken zetten voordat ze op het vliegtuig stappen.“Is het wel nodig om face-to-face af te spreken? Is de trein een alternatief? En als ik dan toch vlieg: hoe doe ik dat zo duurzaam en bewust mogelijk?”
De uitspraken van Elbers zijn in lijn met de campagne ‘Fly responsibly’ die KLM in juni lanceerde. Daarin speelt de luchtvaartmaatschappij handig in op het fenomeen vliegschaamte. Reizigers worden er bijvoorbeeld in aangeraden de trein te pakken voor kortere afstanden.
Hoewel KLM tot nu toe de enige luchtvaartmaatschappij is die deze boodschap verkondigt, wordt deze met de nodige scepsis ontvangen.
KLM wil groeien
Milieuorganisaties zien het als window dressing van een luchtvaartmaatschappij die vooralsnog wil doorgroeien, wat meer CO2-uitstoot betekent. Maar eerder wees Elbers erop dat die groei ook nodig is om te investeren in duurzaamheid.
Zo heeft KLM geïnvesteerd in een fabriek in Groningen waar duurzame kerosine wordt gemaakt van frituurvet en restolie uit de industrie."Wij hebben afgesproken om het merendeel van de geproduceerde biobrandstof af te nemen”, zegt Elbers in Trouw over de duurdere, duurzame brandstof.
Ook heeft de luchtvaartmaatschappij zijn handtekening gezet onder een overeenkomst om samen met de TU Delft een eigenaardig V-vormig vliegtuig te ontwerpen dat door de aerodynamische vorm 20 procent minder brandstof verbruikt.
'Verduurzamen kost geld'
Aan dit alles hangt een prijskaartje.
“Ik ben geen voorstander van ongebreidelde groei. Maar gematigde groei is nodig om te verduurzamen", zegt de topman in Trouw.
"Verduurzamen kost geld, veel geld. Daarom hebben we verantwoorde en gebalanceerde groei nodig. Alleen dan kunnen we blijven concurreren, relevant blijven en de hele sector te helpen bij het verduurzamen. Daarom moeten we wereldwijd mee blijven doen.”
Lees meer over KLM:
- KLM bestaat (bijna) 100 jaar – het leven van de blauwe zwaan in 19 markante momenten
- Hoe topman Pieter Elbers zich populair en onmisbaar maakte bij KLM – hij mag blijven, maar betaalt wel een forse prijs
- Dit zijn de 20 beste luchtvaartmaatschappijen ter wereld – ook KLM haalde de lijst
- KLM gaat passagiers bij lange vluchten vaker extra laten betalen voor koffer